Neuroleptika kan ligga bakom sämre hälsa hos schizofrena

Mer
3 år 9 månader sedan #1260603 av Vatten

Schizofrena patienter har betydligt sämre hälsa än vad man hittills trott. Enligt forskare vid Norrlands universitetssjukhus i Umeå kan orsaken vara moderna neuroleptika.

www.dagensmedicin.se/artiklar/2003/11/20...sa-hos-schizofrena-/

Personer som lider av schizofreni har betydligt sämre hälsa än vad man hittills trott. Det visar en enkel hälsoundersökning vid Norrlands universitetssjukhus i Umeå. Av de 110 patienter som ingick i pilotstudien hade mellan 13 och 20 procent av patienterna tidigare oupptäckta förhöjda värden när det gällde blodtryck, puls och glukos- och triglyceridnivåer i blodet. För varje sedan tidigare känd patient med högt blodtryck, upptäcktes tre nya. Dessutom var mer än hälften av patienterna överviktiga. - Det är ett tydligt tecken på att den här somatiska problematiken negligeras inom psykiatrin.


Jag blev jätteförvånad när jag läste det här!!! Är inte neuroleptika bara BRA-BRA och den heliga gralen av allt jättebra? Eller finns det synnerligen allvarliga biverkningar i form av allvarliga sjukdomar och ond bråd död åsså?

Äddäh därför som Eli Lily satsar så mykke pengar på att ljuga och försöka marknadsföra något annat än sanningen?
www.huffpost.com/entry/eli-lillys-zyprex...S8&guce_referrer_sig

Drug companies are notorious for their relentless marketing. But, Eli Lilly, the century-old pharmaceutical giant, has taken things several steps further. In fact, Bloomberg called out Lilly’s marketing and promotion practices twice this week.

Vem tjänar på däät dåråh? Och vem är den stora förloraren? Vågar man fråga det?

According to company documents, Lilly pushed doctors to give the antipyschotic drug Zyprexa to elderly patients with dementia, despite medical evidence that the drug didn’t help those patients.

Äddäh bra?
Mer
3 år 9 månader sedan #1260619 av Geta
Psykiatrin har aldrig brytt sig om att antipsykotikan ger övervikt och rubbar det metabola systemet i kroppen.
Mer
3 år 9 månader sedan #1260623 av Vatten

Geta skrev: Psykiatrin har aldrig brytt sig om att antipsykotikan ger övervikt och rubbar det metabola systemet i kroppen.

Från Lobotomin till den nobelprisbelönade upptäckten att injecera malariaparasiter hos psykotiska patienter med storhetsvansinne och liknande måste jag nog hålla med dig.

Den heliga psykiatrin verkar vara så självupptagen med att dela ut sin heliga graal© att de inte behöver bry sig om de allvarliga biverkningarna i praktiken. För när de verkligen kan beläggas i all sin jävliga misär rent kvalitativt och klart, ja då har flera dekader passerat och då är[strike] resultaten gamla[/strike]....

Men då kommer alltid ett nytt piller och en ny metod, helt utan dessa gamla biverkningar som hör historan till.

Men spela helig går ju så länge pengarna finns där mitt i heligheten
  • ingrid64marie
  • Besökare
  • Besökare
3 år 9 månader sedan #1260633 av ingrid64marie
Är medicinen man tar effektiv och ger lindring vinner man mer än man förlorar, man får inte alla biverkningar som står, övervikt och den ökade hungern är ett problem , jag äter numera innan 20.00 och är i ett mättat skick när jag tar medicin 20.00, 22.00 till 23.00. Det har funkat ganska bra att göra så. Slipper i alla fall rinnande näsa på den här medicinen det blir mer tvärtom , lite täppt. Sen får man acceptera lite extrakilon, så är det. Man har vant sig vid det vid detta laget.
Mer
3 år 9 månader sedan #1260646 av memphis
Det är min mottagning som ligger bakom detta, jag går hos psykos mottagningen på NUS. Inte konstigt alls det resultatet, de läser ju knappt proverna, så då upptäcks ju ingenting i tid heller. Själv har jag upptäckt att mina prolaktinvärden börjar gå upp och det har jag haft förut samma sak men då gjordes ingenting åt det. De har noll koll.
Mer
3 år 9 månader sedan #1260710 av Admin1
Zyprexa rekommenderas ej längre i första hand utan Abilify och Risperdal med lägre viktuppgång. De nyaste antipsykotika ger mindre viktuppgång, så de negativa effekterna av antipsykotika minskar.