En miljon Svenskar äter antidep meds...

Mer
3 år 7 månader sedan #1275108 av Stoneage
Postar detta då det kanske kan tyckas vara intressant för någon.

Artikel svd.se

Själv tycker jag det är massiv inflation när det gäller psykisk sjukdom och diagnoser.
Knappast så många som har en faktisk sjukdom. Sant eller ej, varför har det blivit så här?

Kan det vara en reaktion på "ett omänskligt" samhälle undrar jag.
Mer
3 år 7 månader sedan #1275110 av Geta
Det var inte så lätt tidigare heller. Det vet jag som var med. Men det är mer accepterat att må dåligt psykiskt idag. Förr bet man ihop i det längsta.
Mer
3 år 7 månader sedan - 3 år 7 månader sedan #1275113 av Stoneage

Geta skrev: Det var inte så lätt tidigare heller. Det vet jag som var med. Men det är mer accepterat att må dåligt psykiskt idag. Förr bet man ihop i det längsta.


Kanske var det "bättre virke" i folk förr?
Last edit: 3 år 7 månader sedan by Stoneage.
Mer
3 år 7 månader sedan #1275114 av Zoidar

Stoneage skrev:
Kanske var det "bättre virke" i folk förr?


Det var väl skam på den tiden med psykisk ohälsa?

Anchored in Christ ✟

Mer
3 år 7 månader sedan #1275115 av Geta
Är det bara en gradskillnad mellan oss med allvarlig psykisk sjukdom och dagens psykiska ohälsa? Jag har aldrig blivit behandlad som att jag är pjåskig. En psykiater sa att det är inte jag själv som dragit på mig sjukdomen. Missbrukare kan själva ha orsakat ohälsan, menade han väl.
Mer
3 år 7 månader sedan #1275116 av Stoneage
Mer skam förr tror jag också på för de som faktiskt har vad som kallas psykisk sjukdom.

Gradskillnad?, jag kan faktiskt inte svara. Jag är osäker på det här med faktiskt psykisk sjukdom.
Vi är alla unika och har olika styrkor och svagheter, detta Skall inte klassas som sjukdom enligt mig,
misstänker det göres i vissa fall dock. Läste för länge sedan någonstans, skrivet av en psykiater
från USA att enligt honom fanns inte några "Psykiska sjukdomar". Lyckades inte förstå hur denna
psykiater riktigt menade dock. Minns jag tyckte det var intressant att en licencierad psykiater skriver
att psykisk sjukdom ej existerar. Själv "Vet" jag att jag inte är sjuk, trots detta har psykiatrin i Skåne
nästan punktmarkerat mig i mer än 15 år, detta för att jag 2001 hade någon form av kollaps med
dåligt mående som följd. Jag återhämtade mig och mår bra efter detta, dock inte med hjälp av
psykiatrin och deras insatser, nej fy för dessa hemskheter vilket det varit i mitt fall. Jag såg ingen annan
lösning än fly psykiatrin och "gå rakt genom elden". Det har tagit ganska lång tid men fungerat bra för mig.
Har begärt en "second opinion" gällande mig men Skåne psykiatrin vägrar ge mig den utanför landstinget...
Bryr mig inte längre nu men har tyvärr en diagnos som jag inte lyckats bli av med. Helnöjd med förtidspensionen
och den faktiska lyxen detta innebär så jag bryr mig inte om att jag har en diagnos längre. Ett skämt dock enligt mig.

Det kan vara bra ha i åtanke att "sjukvård/psykiatri/läkemedel/behandling" är en riktigt lukrativ marknad med stora
penningflöden. Risk för att man kan bli någon form av "labbråtta" finns också enligt mig.