Kommer Zyprexa kunna leverera ??

Mer
3 år 6 månader sedan #1279065 av Maxjohan1983
Håller med Cosmos. Jag tänker då aldrig ta Clozapine.

“Give me six hours to chop down a tree and I will spend the first four sharpening the ax.”
- Abraham Lincoln
Mer
3 år 6 månader sedan - 3 år 6 månader sedan #1279176 av Lelle
positivt har varit att jag inte gått upp kraftigt i vikt på Clozapine.

så då vet jag iallafall det, Clozapine är bra om jag vill undvika viktuppgång.
Last edit: 3 år 6 månader sedan by Admin1.
  • Pimed
  • Besökare
  • Besökare
3 år 6 månader sedan #1279182 av Pimed
Svar från Pimed i ämnet Kommer Zyprexa kunna leverera ??
Okinon vilka mediciner har du tagit? Vilken var bäst mot rösterna?
Mer
3 år 6 månader sedan #1279249 av Admin1

Cosmos skrev: Du är rena reklampelaren för Clozapine. Jag känner ganska många som har fått Clozapine "när inget annat hjälper". Men de säger att det var en flopp och att man fått effekt av betydligt mindre farliga mediciner. Man måste tänka på att Clozapine betraktas som ett gift i kroppen vilket manifesteras på olika sätt. Den fruktansvärda viktökningen på 30-50 kg. Den stora risken för diabetes, förändringar på både nervsystem och blodbild och risken att dö av medicinen är utan tvivel störst för Clozapine. Vad spelar det för roll att psykosen blir bättre när man riskerar att dö på kuppen!

Det är vid behandlingsresistens som Clozapine har effekt, men alla som får Clozapine har inte behandlingsresistens utan att de får dålig effekt beror på att de slarvat med medicineringen. Vid medicinslarv får man effekt av andra antipsykotika än Clozapine. Studier visar att även om allvarliga biverkningar finns minskar dödligheten med Clozapine t.ex självmorden minskar med 40 %. Det är bara Clozapine som minskar självmord. Trots biverkningarna så ger Clozapine lika lite behandlingsavbrott, som depåinjektioner, medan andra antipsykotika avbryts mycket oftare utom depåinjektioner. I Sverige får 30 % Clozapine, medan i USA 10-15 %. Psykiatrikerna i USA vill att fler skall få Clozapine och även depåinjektioner. I USA får 10 % depåinjektioner i Sverige 30 %. Så Clozapine räddar liv.
Mer
3 år 6 månader sedan - 3 år 6 månader sedan #1279272 av Lelle

Pimed skrev: Okinon vilka mediciner har du tagit? Vilken var bäst mot rösterna?

Av dem jag testat - var Seroquel bäst mot röster.

har testat Abilify, Zeldox, Haldol, Zyprexa, Invega, cisordinol (injektion), Fluanxol (depotinjektion), Nozinan och Seroquel.

men Abilify hade jag 3 år i streck. 2013 till 2016. Det var från 2016 jag började testa andra antipsykotika.
Last edit: 3 år 6 månader sedan by Admin1.
Mer
3 år 6 månader sedan - 3 år 6 månader sedan #1279277 av Cosmos

Admin1 skrev: Det är vid behandlingsresistens som Clozapine har effekt, men alla som får Clozapine har inte behandlingsresistens utan att de får dålig effekt beror på att de slarvat med medicineringen. Vid medicinslarv får man effekt av andra antipsykotika än Clozapine. Studier visar att även om allvarliga biverkningar finns minskar dödligheten med Clozapine t.ex självmorden minskar med 40 %. Det är bara Clozapine som minskar självmord. Trots biverkningarna så ger Clozapine lika lite behandlingsavbrott, som depåinjektioner, medan andra antipsykotika avbryts mycket oftare utom depåinjektioner. I Sverige får 30 % Clozapine, medan i USA 10-15 %. Psykiatrikerna i USA vill att fler skall få Clozapine och även depåinjektioner. I USA får 10 % depåinjektioner i Sverige 30 %. Så Clozapine räddar liv.

Jo, jag förstår allt detta. Men detta med medicinavbrott kan ju bero på att man efter en tid mår så bra att man tror att det går att sluta med medicinen och sedan blir sjuk igen och då kanske man byter preparat vilket det blir likadant med. Till slut då så sätts Clozapine in eftersom man har blivit behandlingsresistent som det kallas och patienten informeras om detta.

Fast jag känner även de som är jättenöjda med Clozapine trots viktuppgång och säger att man aldrig skulle byta tillbaka till något annat medans andra inte får någon himlastormande effekt utom trötthet och viktproblem.

Jag har haft många mediciner i mina dar och bäst har Trilafon varit. Men den slutade att tillverkas i tablettform. Den finns som injektion men det har jag inte blivit erbjuden.
Last edit: 3 år 6 månader sedan by Admin1.