Fick kraftiga abstinenssymptom - av Theralen!?

Mer
3 år 1 månad sedan #1326102 av krokus
Förra veckan missade jag morgonmedicinerna en dag. Mådde fysiskt dåligt, trodde att jag höll på att bli sjuk. (Jag blev såklart lite orolig över att det skulle vara Coronaviruset covid-19.)

Men vid 14-tiden upptäckte jag att morgonmedicinerna ej var tagna och tog dem därför då, ca 6h försent. Mådde bättre en stund senare. 

Bland mina morgonmediciner finns bland annat Sertralin (som är antidepressiv SSRI). 
Mer
3 år 1 månad sedan - 3 år 1 månad sedan #1326125 av IngeF

memphis skrev: Varför ska man göra det Klangen? De skriver ju helst att läkemedlet inte är vanebildande. Sen beror det ju på hur många år man ätit läkemedlet. De kanske inte har nån koll på vad som händer vid väldigt långvarigt bruk.

Dette med avhenghet eller beroende er litt ambivalent som begrep. Om man behøver en medisin for å fungere, da er man jo beroende av den. Om den har misbrukerpotensial eller gir absistens ved seponering, er en litt annen sak. Nozinan skal for eksempel være vanedannende eller ha misbruksfare. Ettersom jeg ikke mer kan sove uten Nozinan så er jeg jo egentlig avhengig av den
Last edit: 3 år 1 månad sedan by Admin1.
Mer
3 år 1 månad sedan #1326268 av Admin1
Abstinens brukar bero på hur pass långverkande medicinen är t.ex Sobril är kortverkande och ger mer abstinens än Stesolid som är långverkande. Theralen är kortverkande, men jag har aldrig läst om utsättningssymptom av Theralen.
Mer
3 år 1 månad sedan #1326306 av IngeF
Stesolid, også solgt som Valium og Vival,, var nok mer brukt før. Stilnoct og Apodorm er nok bedre sovemiddel.
Mer
3 år 1 månad sedan #1326446 av Admin1
Apodorm heter Nitrazepam och var ett mycket vanligt sömnmedel för 50 år sedan. Tror ingen har nitrazepam här idag.
Mer
3 år 1 månad sedan - 3 år 1 månad sedan #1326459 av koi
Jag fick Nitrazepam när jag var inlagd. Jag sov inte alls och var rörigt i huvudet. Fick Nitrazepam, Imovane och Quetiapin.

Sa ”Skål ta mig fan” svalde och sa godnatt till sjuksyrran. Sov 4 timmar.

Lämnade in 72 tabletter Apodorm och 72 tabletter Oxascand till Sjuksyrran på avdelningen för ett år sedan. Jag blir en hamster när jag mår dåligt. Men jag lämnade ifrån mig dem. Allihop. 144 benso. Vilken jävla ångest jag hade. Men jag överlevde.
Last edit: 3 år 1 månad sedan by Admin1.