kan magsår medecin stoppa viktuppgång på Leponex

  • golo
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
19 år 5 månader sedan #5071 av golo
finns det någon som vet om det är säckert att magsår medecin kan stoppa vikt uppgång är det färdigt forskat och om det är det vad heter den
Mer
19 år 5 månader sedan #5077 av malik
Svar från malik i ämnet lepnex
kanske admin kan svara på den frågan
Mer
19 år 5 månader sedan #5089 av Admin1
Det senaste jag läste om en undersökning på magsårsmedicinen Pepcid och Zyprexa, så gav den ingen minskning av viktuppgången. Tidigare har man undersökt magsårsmedicinen Nizax och då såg man en minskning av viktuppgången för Zyprexa med 50 %, men effekten försvann efter 16 veckor.
www.schizophrenia.com/szresearch ... 00826.html

Nizax finns förresten inte kvar som läkemedel i Sverige. Det finns andra saker, som givit viktnedgång med Leponex t.ex. tillägg av Seroquel, Virofral och Topimax.
Se: www.viska.se/index.php/nyheter/2 ... ipsykotika

På senare tid har en undersökning visat att antidepressivat Fevarin kan ge viktminskning i kombination med Leponex. En nedbrytningsprodukt av Leponex norklozapin verkar orsaka viktuppgången och Fevarin verkar minska bildningen av norklozapin. Nackdelen är att man måste sänka dosen av Leponex när man lägger till Fevarin.
www.viska.se/index.php/nyheter/1 ... iktuppgang
  • ommo
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
19 år 5 månader sedan #5097 av ommo
Svar från ommo i ämnet leponex
vilken dos ska man ligga på vet du det
  • ommo
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
19 år 5 månader sedan #5099 av ommo
Svar från ommo i ämnet leponex
jag har ocksä leponex och undrar vilken dos man ska ligga på sen har jag hört att fevarin ska vara en dålg medecin
Mer
19 år 5 månader sedan #5101 av Admin1
Om man skall ge Fevarin och Leponex samtidigt, så måste man sänka Leponexdosen för annars blir man överdoserad. De skrev att gruppen, som enbart hade Leponex låg på doserna under eller lika med 600 mg/dag. De som fick Fevarin fick 50 mg av det per dag samt lågdos Leponex lika med eller under 250 mg/dag. Dessutom om man skall använda Fevarin så bör man mäta koncentrationen av Leponex i blodet för att kontrollera att nivåerna är rimliga. Jag gissar att många läkare tycker att det verkar bökigt att göra detta.

I denna studie användes Fevarin inte som antidepressivt läkemedel utan enbart som ett sätt att minska nedbrytningsprodukten norklozapin och därmed minska viktuppgången.