Läkemedel mot kognitiv nedsättning finns redan

Mer
17 år 1 månad sedan #65909 av stefan
Det heter piracetam och har av vissa används som en sk. smart drug. Enligt wiki är det receptbelagt i Sverige. Om man googlar lite hittar man ganska mycket. Bl.a används det vid tardiv dyskinesi. Nedanstående är en länk till PubMed, som redogör för läkemedlets effekt på kroniskt schizofrena.

[url:3i9o4995]http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?itool=abstractplus&db=pubmed&cmd=Retrieve&dopt=abstractplus&list_uids=116278[/url:3i9o4995]

Spännande, skulle gärna vilja testa detta om den kognitiva träning som jag genomgår inte ger något resultat.
Mer
17 år 1 månad sedan #65930 av Isa-Alise
Mer
17 år 1 månad sedan #66102 av stefan
Som bekant hjälper psykofarmakan endast mot de positiva symptomen samtidigt som de negativa symptomen, d.v.s. frånvaro av funktioner, av många upplevs som minst lika besvärliga.

Den studie som jag länkade till gjordes 1979 och det förefaller mig ytterst märkligt att man inte kommit så långt att man kan ge behandlingsrekommendationer avseende kognitiv nedsättning vid användandet av denna medicin. Någon som vet varför?
Mer
17 år 1 månad sedan #66140 av stefan
Hittade en nyare undersökning från 1999 som ger ytterligare stöd för att piracetam kan hjälpa mot negativa symptom. Tydligen anser dom att effekten på negativa symptom ger visst stöd för den komplementerande hypotesen att inte bara vissa dopamin receptorer utan också glutamate receptorer inverkar på sjukdomstillståndet. Dock förordas en större undersökning för att bekräfta piracetams positiva effekter.

Citat:"Objective: There is a growing interest in investigating the role of glutamate receptors in the pathophysiology of schizophrenia. Indeed, the hyperdopaminergic theory of schizophrenia can explain only the positive symptoms of schizophrenia, whereas the glutamate hypothesis may provide a more comprehensive view of the illness. We undertook a trial to investigate whether the combination of haloperidol with piracetam, a nootropic agent which modulates the glutamate receptor positively was more effective than haloperidol alone.

Methods: Thirty patients who met the DSM IV criteria for schizophrenia completed the study. Patients were allocated in a random fashion, 14 to haloperidol 30 mg/day plus piracetam 3200 mg/day and 16 to haloperidol 30 mg/day plus placebo.

Results: Although both protocols significantly de- creased the score of the positive symptoms, the negative symptoms, the general psychopathological symptoms and the total score of PANSS scale over the trial period, the combination of haloperidol and piracetam showed a significant superiority over haloperidol alone in the treatment of schizophrenic patients.

Conclusion: Piracetam, a member of the nootropic class of drugs and a positive modulator of glutamate receptor, may be of therapeutic benefit in treating schizophrenic patients in combination with typical neuroleptics. However, a larger study to confirm our results is warranted"

Källa:[url:2ry1vs67]http://www.blackwell-synergy.com/links/doi/10.1046%2Fj.1365-2710.1999.00238.x[/url:2ry1vs67]

Tillägg: Hittade ytterligare en undersökning som gjorts på äldre individer.

[url:2ry1vs67]http://www.springerlink.com/content/q722033234520046/[/url:2ry1vs67]
Mer
16 år 8 månader sedan #83399 av stefan
Har nu testat piracetam(nootropil i fass) ett antal dagar med mycket positiv effekt. Har inte koncentrerat mig så bra på minst tio år. (Komplementerar med kolin som samverkar, vilket ökar kostnaden något, men det är ändå rätt billigt med tanke på effekten. Piracetamet kostar ca 300kr för ett halvår + kostnaden för phosphatidyl choline som jag köpte i en hälsokostaffär.)

Tänkte vänta med att skriva om detta eftersom jag inte vill rekommendera andra att göra som jag d.v.s beställa ett läkemedel från nätet, men förhoppningsvis kommer min läkare att skriva ut piracetam om jag säger att det fungerar för mig.
Mer
16 år 8 månader sedan #83421 av Admin1
Bra att det verkar fungera för dig. Det skall bli spännande att höra om effekten håller i sig en längre tid. Har du avslutat NKR behandlingen i den kliniska prövningen, som du deltog i?