Vilket läkemedel hjälper mot ångest?

Mer
17 år 1 månad sedan #67088 av aspie
Ångest är enligt tidigare omröstning det värsta symptomet, värre än paranoia. Vilken medicin hjälper?
Mer
17 år 1 månad sedan #67093 av Mammas son
Det gäller i första hand ha en bra grundmedicinering som hjälper mot ångest på längre sikt. I dom flesta fall handlar det om ett antidepressivt som Efexor, Citalopram eller Zoloft. Även antipsykotika som Risperdal, Zyprexa, Nozinan och Haldol hjälper dom flesta mot ångest. Är man diagnotiserad med generaliserat ångestsyndrom så brukar dom flesta läkarna vilja prova Lyrica eller Buspar i kombination med ett annat antidepressivt och antipsykotika.

En bra grundmedicinering hos en person som bara lider av ångest kan i vara:

Morgon: 75-150 mg Zoloft, 10 mg Buspar, 10-25 mg Nozinan och 1 mg Risperdal.
Middag: 10 mg Buspar, 10-25 mg Nozinan.
Kväll: 1 mg Risperdal, 10 mg Buspar, 10-25 mg Nozinan.
Vid behov: 50 mg Lergigan och 5-10 mg Stesolid.

Lider man av kraftig ångest så kan utöka listan med yttligare 1-2 mg Risperdal på kvällen, öka morgondosen Buspar med 10 mg, använda Cisordinol 10 mg/Haldol 2 mg istället för Nozinan och använda 2 mg Iktorivil istället för Stesolid.

Detta borde gör dom flesta rätt så ångestfria.
Mer
17 år 1 månad sedan #67114 av Saari
Det var tänkt att mitt antidepressiva skulle hjälpa mig mot min ångest, men den hjälpte inte nämnvärt. Panikångesten fanns kvar och även den där malande ångesten. Det som hjälpt mig bäst vid akuta ångestsituationer är benso, men så länge det går håller jag ut. Jag behöver ta en tablett en eller två gånger i veckan kanske, försöker bita ihop när jag får ångest.
Mer
17 år 1 månad sedan #67149 av tanne
jag behövde ta varenda dag ,för min ångest.
det är bra om du bara behöver ta några gånger i veckan..
Mer
17 år 1 månad sedan #67151 av Saari
Det gäller att hitta strategier, att hantera känslor. Jag är tacksam för den hjälp jag fått genom samtalsterapi, jag har lärt mig mycket men ibland blir det som sagt för mycket för att jag ska kunna hålla fötterna på jorden.
Mer
17 år 1 månad sedan #67299 av A.N.G.E.L
jag tycker inte det finns några mediciner som hjälper mot ångest har gått igenpm de flesta mediciner :cry: