Hur avgör läkaren vilken neuroleptisk medicin som passar?

Mer
16 år 5 månader sedan #95723 av ak
Jag har läst lite omkring på forumet och noterar att de flesta har vitt skilda mediciner. Jag har bara haft en neuroleptisk medicin under en längre period, Zyprexa tog jag bara ett par dagar. Hur avgör läkaren vilken neuroleptisk medicin som passar bäst?

Jag har lite grann fått intrycket att man är en testkanin där de testar sig fram till vilket läkemedel som fungerar.
Mer
16 år 5 månader sedan #95725 av Nissegossen
Ja, det är individuellt för var och en av oss, för vi reagerar olkíka på medicinerna! Något som passar en själv kanske inte passar en annan!

Jag själv är verkligen prövad! Fast jag vill att de forskar på mig medan jag lever och om de kunde göra en test på mig.
Om de får undersöka mig med bla datortomografi och en scanning över hela kroppen så har de sedan när jag är borta ett gediget material att gå på efter att jag är död.

Om de börjar forska på mig nu och inte väntar, så får de ett någorlunda bra forsknings material.

Men till saken hör att jag har pratat för döva öron sedan tidigt jag insjuknade! Hade de gjort det då och gjort en studie över tid, så hade de redan tidigt, ca trettio år tillbaka kunnat följa mig genom hela min vuxna ålder!
Fast ingen är intresserad! Jag är med i donations registret och kroppen går till forskning! :cry:

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
16 år 5 månader sedan #95757 av mopa
På mig har dom testat det mesta inom psykmedicin, innan jag till slut fick leponex. Kände mig som en försökskanin ett tag.
Mer
16 år 5 månader sedan #95759 av Geta
Det borde testas mera.
Det är inte så att all världens läkemedel testas på en
schizofren patient.
Tro inte att man är någon försökskanin för att man är
schizofren.
När den akuta psykosen gått över så är man nöjd med
resultatet.
De negativa symtomen har man inte tagit hänsyn till
förrän på senare år.
Mer
16 år 5 månader sedan #95823 av Admin1
Förr var det oftast så att läkaren prövade sig fram till det preparat, som han tyckte verkade vara bäst. Naturligtvis baserade det sig också på vad han läst, hört av kollegor eller representanter för läkemedelsfabrikanter.

Idag för kommer nog detta också, men idag finns det kommittér i varje landsting, som ger rekommendationer vilka preparat, som de i förstahand skall använda. Många läkare följer nog delvis detta idag.

I Stockholm finns följande rekommendationer för läkarna vid behandling av psykos:

I första hand:
Haldol
Trilafon
Risperdal

I andra hand:
Zyprexa

I tredje hand:

Clozapine dvs Leponex

www.vardguiden.se/documents/Klok ... n_2007.pdf

Alla antipsykotika är ungefär likvärdiga i effekt, men biverkningarna skiljer sig något. Leponex har dock 50 % starkare effekt än övriga och Zyprexa 20 % starkare. Effekten kan variera mellan olika individer för samma preparat och därför får man pröva sig fram genom att testa olika preparat oftast.
Mer
3 år 2 månader sedan #1320901 av Nobel
Vet inte eftersom jag inte frågat läkaren. Misstänker att de satte in olanzapin pga att jag sovit illa under en lång tid och den ska hjälpa till med sömnen. I retrospekt kan jag säga att olanzapin hjälper bra mot positiva symptom, men hade gärna testat något med mindre metabola biverkningar. Önskar att jag fortfarande var i form