Om man fantiserar fritt... riktigt bra vård och behandling

Mer
19 år 3 månader sedan #7361 av Isa-Alise
Vad är riktigt bra vård och behandling? Hur skulle den se ut? Fantisera fritt... och hoppas att många läser det.... så att en del av det blir av...

Ett förslag finns ju i nyhetspostningarna denna vecka... ridterapi...

Vore väl härligt om det fanns många olika effektiva terapier att välja mellan... ridterapi... har hört att det på vissa håll finns delfinterapi också... att umgås med djur är nog bra...

Bildterapi är väl också bra... titta bara vilken underbar konst som finns i galleriet här på Viska... nog är det helande att måla...

Kanske segling vore bra... segelterapi... utmana sina rädslor i liten båt på sjön när det blåser lite... ändå tryggt med flytväst och kunnig instruktör...

Eller en pladdling, med tält på nån äng... och chans att mötas som vänner under strapatserna...

Vad sägs om skidturer som terapi... med paus med våfflor och hjortronsylt... och samtal om livets stora frågor...

Eller fjällvandring... övernattning under stjärnarna... bad i varma källor...

Skratt och glädje som behandling... stå-upp komik... teater...lite mer livsglädje...

Visst behövs mediciner och samtal... men vad mer skulle vara bra... vad skulle vara det som gav ett riktigt lyft...

Vilka tips har du? Måste behandling bara handla om problemen? Vore det inte bättre att också bygga upp det som fungerar hos en... få det att bli starkare... och få livet att bli mer roligt...
  • Solblomma
  • Besökare
  • Besökare
19 år 3 månader sedan #7378 av Solblomma
Jag tycker att det vore bra med massage för att känna kroppen och för att beröring i sig är helande. Är också bra för avslappning. Jag har ialla fall saknat det.
Mer
19 år 3 månader sedan #7384 av Admin1
Jag tror det bästa vore om alla kunde få patientutbildning och KBT. Sedan personliga ombud till alla behövande samt daglig sysselsättning eller arbete. Jag tror att om alla skulle få detta så skulle man ha kommit väldigt långt.

Jag har läst att fritidsaktiviteter utomhus är väldigt bra. Det finns också fritidspedagoger i vissa kommuner som anordnar fritidsaktiviteter för de med schizofreni.

Husdjur, som hund och katt kan nog vara bra också.

Datakurser.
Mer
19 år 3 månader sedan #7417 av Isa-Alise

PSR skrev: Frågan är vad man gör med trasiga själar, som jag själv, vilka inte klarar att ha relationer? Har inte noterat att vården löser grava relationssvårigheter ännu så länge i alla fall. Känns lite väl kränkande och patetiskt att vara handikappad på det planet. Beröring och aktivt sexualliv borde vara en mänsklig rättighet eftersom det är den starkaste driften vi har. Självfallet går det inte att upprätthålla en en sådan lag men det är lite väl ledsamt att stå utanför statistiken. Sexspalterna omfattar inte dumpat avfall som mig.


Snälla PSR var inte så hård mot dig själv... relationer spricker ibland... men det betyder inte att du inte kan lyckas i en ny relation... du är mycket intellektuellt skärpt... har vettiga åsikter... och massor av positivt att ge till någon...

Sen kanske det praktiskt är svårt att få ett förhållande att hålla när man mår dåligt... man kanske får tänka sig andra former än jobb-villa-bil-fru-två barn-och evig lycka... även om det är så de flesta vill att det ska se ut... det kanske skulle fungera bättre med en särborelation för dig... eller någon annan variant som inte är lika intensiv som att leva tätt inpå någon... och även om det skulle börja så... så kanske det blev nått mer traditionellt med tiden...

Ge dig ut och sök efter någon... det finns så många ensamma tjejer... nån passar även dig... alla har inte samma krav på intensitet eller gemenskap... många kan nog ha tolerans för att du behöver luft och vila ibland... alla har inte samma förväntningar... ge dig själv en ärlig chans!!!

Hur gammal är du egentligen... du är lärare... alltså inte tonåring längre... men du skriver om önskningar om att få familj och barn... det är väl inte för sent... försök att förverkliga det... då kanske du till och med skulle må bra... eller i varje fall bättre...

Önskar dig all lycka...
Mer
19 år 3 månader sedan #7423 av tryskey
jag tycker att massage är en ganska bra grej faktiskt. Det är bra med beröring, och jag är mycket spänd och överansträngd av att hela tiden klara av mina symptom och "later" som min sjukdom drar med sig.
Artt få bekräftning genom beröring är viktigt, jag kan inte se annat. Bekräftning på att man inte är giftig, äcklig eller oduglig, utan en varm varelse med en alldeles vanlig kropp.
Mer
19 år 3 månader sedan #7429 av Isa-Alise
Hej PSR!

Jag tror lite vänner och en relation skulle göra dig gott... du har mycket att vinna på det... och mycket att ge... både till vänner och till en tjej i lämplig ålder...

Ändrar det... men början får stå kvar... jag menar det... du har mycket att ge...