Nästintill enbart negativa upplevelser till dess att..

  • Jaana79
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
16 år 2 veckor sedan #117785 av Jaana79
jag träffade en man som var AT-läkare för något år sedan, men som nu är läkare på avdelning Boängen i Karlskoga. Jag gillade han från första stund och han gillade mig. Det är viktigt det här med personkemi, plus att jag med min tidigare behandling (psykosyntes) har en helhetssyn. Något som inte är så vanligt inom psykiatrin vad jag märkt, fram tills dess jag träffade denne man. Han är inte främmande för Gud och jag känner mig inte rädd längre att betraktas som flummig. Denne man förändrade min syn på psykiatrin. Jag känner välviljan och jag känner att jag är trygg att säga min åsikt utan att den betraktas som flummig, eller att jag betraktas som kaxig etc. Jag känner mig fullkomligt trygg i att man vill mig väl nu. Innan var jag så emot mediciner och var inte alls mottaglig och/eller öppen för psykiatrin som den är. Min terapeut plus behandlingen jag redan fått innan gjorde att jag trodde på kroppens egen förmåga att läka sig själv utan att man tar till medel utifrån liksom. Behandlingen jag fått innan gick ut på vad JAG trodde mig behöva. Man utgick ifrån vad jag ville ha för hjälp. De menade att bara jag vet vad jag behöver! Sen kom jag att hamna inom psykiatrin där människor satte sig över mig. Där man talade om för mig hur jag mådde, vad jag behöver eller inte behöver etc. Det var ett stort trauma! Och jag har fått höra än det ena än det andra. Blivit anklagad för att ha varit prostituerad etc. Och var jag av en annan åsikt än min dr så "straffades" jag med mer medicin. Det var så det kändes. Man lyssnade inte till min åsikt, utan jag förväntades lyssna på doktorn bara, så kändes det för mig. Guud, vad jag har haft det jobbigt vid kontakten med psykiatrin! Men nu har det vänt :)
Mer
16 år 2 veckor sedan #117797 av Geta
Vad roligt att du har träffat någon inom psykiatrin
som du har gått ihop med och blivit bra bemött
av.
Det behövs sådana berättelser också.
Att träffa en läkare som det går att prata med är
ett stort plus.
Det är du själv som gör arbetet men läkaren kan
vara en bra krycka att ha tidvis.
Mer
16 år 2 veckor sedan #117829 av Admin1
Roligt att höra positiva erfarenheter i denna avdelning Om psykiatrin för annars är det nog mest negativa saker som skrivs här. Kanske skulle man inom psykiatrin vara mer lyhörd för när kontakten med patienten inte är bra och ha speciella psykiatrer med ett mer vinnande koncept och bättre patientkontakt?

Det är ju bra att de lyssnar på vilken hjälp du behöver. Problemet man har är att man ju själv inte vet vilka olika behandlingar som finns. Här borde RSMH och Schizofreniförbundet informera bättre till oss, så att vi vet vad vi kan efterfråga både hos psykiatrin och kommunerna. Idag fokuserar de nog mest på behandlingar, som de anser skadliga.