Vad är vård igentligen?

Mer
15 år 4 månader sedan #158590 av Kärlek
Jag undrar vad vård är igentligen.
Är det att medecinera och utfodra med mat?
Om du har tur kanske du får ett besked av läkaren som säger att "nu är ditt vårdintyg/LPY borta, nu kan du gåhem.

Eller en bheandlingsansvarig säger att det bara är att bitaihop när självmords tankar susar som vind i håret...
  • Sebastian-
  • Besökare
  • Besökare
15 år 4 månader sedan #158600 av Sebastian-
Svar från Sebastian- i ämnet Vad är vård igentligen?
Samtal, mediciner, ECT-behandling och mat. Det är väl i princip vad vården går ut på här.
  • arija
  • Besökare
  • Besökare
15 år 2 veckor sedan #191137 av arija
Svar från arija i ämnet Vad är vård igentligen?
Sorgligt!
Dags för förändring till det bättre.
Friskhetsplan!
Engagemang, friskvårdshem, läkning etc medmera...... :hjärta
Mer
14 år 10 månader sedan #215591 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Vad är vård igentligen?
Medicinering, ECT och mat är nog standard, när man är inlagd. Jag gissar att vanliga människor tror att det erbjuds helt andra behandlingar också som psykoterapi och annat. Förr när inläggningarna var långvariga erbjöds sysselsättning också, men inte idag.

Det jag tycker saknas mest vid psykoser är samtal med psykolog, där man får diskutera sina hallucinationer och vanföreställningar samt få dem avfärdade som hjärnspöken. Jag tror att det skulle vara väldigt bra och kanske skulle göra att de inte återkom.
  • sunshine
  • Besökare
  • Besökare
14 år 10 månader sedan #215653 av sunshine
Svar från sunshine i ämnet Vad är vård igentligen?
Jag håller med dej admin1 man skulle få samtal med psykologer när man är inlagd.
Det saknade jag vid min inläggning. Det var ingen som sa att mina vanföreställningar
var just hjärnspöken. Tror att det hade släppt fortare om man hade haft nån att prata med.
Tycker det är väldigt märkligt att man kan få ligga inne i 8 månader utan att ha någon
att diskutera med. Bara få medicin och finnas till. Varför är det så???
Mer
14 år 10 månader sedan #215655 av Geta
Svar från Geta i ämnet Vad är vård igentligen?
Redan på akutintaget kan man snacka sig ur psykosen
om man träffar någon vettig människa.