Insändare - Slutenpsykiatrin 2.0

Mer
10 år 9 månader sedan #594466 av Erica
En insändare som tidningarna vägrade ta med ...

Slutenpsykiatrin 2.0

Livet voltar och skenar, hjärnan är fylld av tjära och min värld är uppochned. Jag vaknar upp på en sluten psykiatrisk avdelning. I mitt huvud flimrar bilden förbi – tabletter, alkohol och poliser.

På avdelningen finns det helt underbara anställda som verkligen gör skillnad, en eloge till dem! Sedan finns det rötägg, personer som inte borde arbeta med människor överhuvudtaget. Rötägg finns inom alla verksamheter, men de verkar av någon anledning vara överrepresenterade inom slutenpsykiatrin. När man mår som allra sämst behöver man stöd och förståelse som allra mest, men ofta tillbringar personalen arbetstiden i fikarummet. Är det Psykiatri eller Fikiatri?! I personalrummet skrattas och skämtas det åt och om patienter som om de vore lägre stående varelser.
Det behövs hårdare krav på den personal som arbetar inom slutenpsykiatrin, och varje patient borde vid utskrivning erbjudas att fylla i en patientenkät.

Slutenpsykiatrin 2.0, det är en betaversion, med stora fel och brister, bräcklig och skör.
Mer
10 år 9 månader sedan #594481 av Geta
När jag jobbade inom sjukvården fanns det patienter som också sa att det enda personalen gör är att dricka kaffe och ha semester.

Mer
10 år 9 månader sedan #594527 av Admin1
Det vore intressant med vetenskapliga studier på hur personalens kontakt med de inlagda påverkar hälsoläget och vårdtiden. Jag har aldrig läst om sådana studier, så jag tror inte de är gjorda, men borde göras för att öka kunskapen.

Det är inte självklart att det är bra med samtal när man befinner sig i psykos. Att samtala innebär en väldig kognitiv ansträngning och det är inte säkert att det är bra då, men det kan vara klokt att undersöka vad som är bästa samtalsdosen under en psykos. Men vill man prata med personalen så kan söka kontakt med dem. Jag har bara varit inlagd en vecka, men jag minns att jag gick in i personalens fikarum och satt och pratade med dem. Jag berömde också hur fint fikarummet var jämfört med resten av avdelningen.

Om du är missnöjd med vården, Erica så kan du vända dig till patientnämnden och klaga.
Mer
10 år 9 månader sedan #594530 av Geta


En gång när jag gick som sjukvårdsbiträdeselev på en medicinavdelning blev jag utkörd ur fikarummet.
Det serverades biskvier till kaffet. Det var inget för eleverna utan det skulle läkarna ha.
Mer
10 år 9 månader sedan #594534 av Amandara
Ha ha life is a bitch...
Mer
10 år 9 månader sedan #594537 av rebbe
Ja sätter mig i deras soffa :lol: