Är alla läkare inom psykiatrin psykopater?

Mer
5 år 2 månader sedan - 5 år 2 månader sedan #1126516 av Cider
Alla förväntar sig olika saker av vården. Vi har olika behov utifrån våra problem och alla har vi erfarenheter med oss sedan tidigare som påverkar. En vårdpersonal som varit bra för en patient och kan vara fel vårdpersonal för en annan osv. Vad är det ni vill ha av vården som blivit bra? På vilket sätt har de ni mött varit bra för er?

Jag har en bra psykiatriker idag. Men det tog många år.

Sammantaget har jag bättre erfarenheter av vanliga läkare på min akutmottagning för medicin och kirurgi (när jag sökt för psykiska besvär) än jag har av psykiatriker på psykakuten och i heldygnsvården. Jag tror det kan ha spelat in att man på en vanlig akutmottagning är mer ödmjuk inför vad det är för en person man har framför sig och dennes tillstånd, man är lite osäker och frågar patienten mer innan man bestämmer sig för vad patienten behöver härnäst. Sannolikt har jag nog dåliga erfarenheter av att bli förstådd i min psykiska ohälsa och därför uppskattat de som velat förstå symptom lite mer.
Last edit: 5 år 2 månader sedan by Cider.
Mer
5 år 2 månader sedan #1126519 av Geta
Jag började utbilda mig inom sjukvården innan jag fick kontakt med psykiatrin. Därför hade jag nog mer realistiska förväntningar på vad vården kunde göra för mig. Känner inte igen mig. De läkare som jag träffat har inte varit några monster.
Mer
5 år 2 månader sedan #1126529 av Amandara
Jag har oxå vårdutbildning. På vår utbildning låg ribban högt för hur man skulle bemöta patienterna. Blev jag varse när jag själv blev patient. Jag var altruistisk och min utbildning med holistiskt rehabperspektiv passade mig bra.
Mer
5 år 2 månader sedan #1126544 av Nissegossen
De har numera ganska mycket respekt för mig.Samt att jag får den hjälp jag behöver. Numera ett mycket bra bemötande. Förr inlagd på Avd där var två sorters människor. De jag vill beteckna plitarna som på ett fängelse, de var stora saftiga biffar, de kom också från avd intill och gillade tuffa tag.

Den andra kategorin var mycket empatiska och om man hjälpte personalen såsom att diska berget av kaffemuggar i köket samt tömma påsarna och sätta nya i papperskorgarna och som jag som vaknade tidigt, kunde bli insläppt i köket och där tog jag då disken samtidigt satte personal på kaffet. Det före den tid som de annars öppnade senare och kokade kaffe. En sköterska kom in i köket och jag diskade, hon sade, du förnekar dig aldrig. Sedan hon och jag en annan historia. Hon bor rätt nära här.

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
5 år 2 månader sedan #1126670 av Admin1
Jag tror psykopater har svårt att klara läkarutbildningen. En psykopat har höga tankar om sin förmåga och läser därför för lite och får svårt att klara utbildningen. En psykopat kan nog bli fiende till lärarna också och få konflikter där = om de inte klarar proven så är det lärarens fel.
Mer
5 år 2 månader sedan #1126676 av Geta
Nej, psykopater har nog sällan tålamod att fullfölja en krävande läkarutbildning. De fastnar nog någonstans på vägen.