Kan en psykiatriker göra så här eller är det ett fall för IVO?

Mer
5 år 1 månad sedan #1132715 av Sas
Jag vill inte berätta vilka biverkningar jag får av medicinen jag tar just nu... Psykiatrikern gav lite oväntade svar vid det mötet jag hade så jag var tvungen att åka hem och läsa på om antipsykotika... Nu vill jag ha en tid hos samma psykiatriker igen men den psykiatrikern vill att socionom/er (?) inom öppenvården ska samtala med mig om varför jag inte vill berätta vilka biverkningar jag får... Så detta är en sorts utpressning av information från psykiatrikerns håll.

Är det lagligt eller är detta ett fall för IVO?

Jag vill inte berätta vilka biverkningar jag har eftersom psykiatrikern då ska bedöma om det är allvarligt eller inte... Jag har alltså noll förtroende för psykiatrikern när h*n ska bedöma det.
Mer
5 år 1 månad sedan #1132725 av Geta
Fattar inget! Man måste samarbeta med psykiatrin för att få bästa vård.
Mer
5 år 1 månad sedan #1132729 av Sas
Jag vill ta antipsykotika, men om en psykiatriker hindrar mig... Ja..... Vad ska jag göra då hade du tänkt?
Mer
5 år 1 månad sedan #1132732 av Geta
Men du kan väl inte ha fått några biverkningar om du inte tagit någon antipsykotika?
Mer
5 år 1 månad sedan #1132739 av Sas
Jag har lång erfarenhet av antipsykotika användning.
Mer
5 år 1 månad sedan #1132741 av Cosmos
Förstår inte problemet. Varför inte berätta om biverkningarna så är ju saken ur världen. Att gå till en socionom för att berätta verkar väldigt märkligt.