Kan en psykiatriker göra så här eller är det ett fall för IVO?

Mer
5 år 1 månad sedan #1132749 av Sas

Cosmos skrev: Förstår inte problemet. Varför inte berätta om biverkningarna så är ju saken ur världen. Att gå till en socionom för att berätta verkar väldigt märkligt.

Det är som jag skrev, om jag berättar om biverkningarna så kommer psykiatrikern bedöma om det är allvarligt eller inte... Jag har noll förtroende för det.
Sedan om jag bortförklarar biverkningarna så kommer jag framstå som icke trovärdig, det vill jag inte heller och det får självklart konsekvenser.

Jag vill fortsätta ta samma medicin fast i injektionsform och mindre dos i tablettform.

Jag vet mycket väl om hur antipsykotika fungerar i dessa scenarion men nu kör psykiatrikern med denna metod......

Kan en psykiatriker göra så här? Ja eller Nej?
Mer
5 år 1 månad sedan #1132751 av Geta
Varför diskuterar du inte det med läkaren i psykiatri?
Mer
5 år 1 månad sedan #1132759 av Nissegossen
Fullt klart att injektioner är bättre och håller en borta från inläggning längre än tabletter, men till saken hör att man pratar igenom det med sin psykiatriker och det faller på det att du inte vill tala om vilka biverkningar du har. Varför detta hemlighetsmakeri? Jag kan inte alls förstå dig.

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
5 år 1 månad sedan #1132762 av Inwatto
Det är inte ett fall för IVO; de tar i stort sett bara allvarliga vårdmissar med dödlig utgång. Du kan inte utpressa dig fram till den medicinering du känner för att ha. Du måste förhandla med psykiatern om det. Du behöver inte oroa dig för att framstå som dum eller icke trovärdig - det är du redan som patient. Mohaha. Vården verkar ha mottot "patienten har alltid fel", när alla vinstdrivande företag kör med "kunden har alltid rätt". Därför är det svårt att spela doktor själv. Man får ta den behandling man får och försöka stå ut med det.

Prata inte med hat i munnen!
Mer
5 år 1 månad sedan - 5 år 1 månad sedan #1132774 av Sas
Inwatto, risken om man framstår som icke trovärdig är att folket på psykiatrin med hög sannolikhet tar inte mina problem på allvar - Biverkningar, längre väntetider för att komma till psykiatriker osv...
Last edit: 5 år 1 månad sedan by Sas.
Mer
5 år 1 månad sedan #1132826 av Inwatto
Sas,

nog är det så att ju mer du försöker manipulera dig fram, desto sämre vård får du. De kan se på kroppsspråk om du inte är dig själv. Dock kan de inte annat än gissa hur du har det och då behandlar de den gissningen, inte vad du säger. Försök hitta annat att lägga krutet på än att slåss med vården. Har du en medicin som gör dig "normal" men med biverkningar, så är det nog vad vården förmår fixa fram. Sorgligt men sant.

Jag har själv slagits med ohörsamma psykiatriker och varit på psykakuten flera ggr (så många ggr att de tillslut sa: "vi har bara mediciner och inläggning att erbjuda") och skrivit flera anmälningar till Socialstyrelsen (rätt instans på den tiden) så jag vet hur lite det ger att slåss om perfekt tillvaro.

Prata inte med hat i munnen!