Jag var på föreläsning om psykiatri idag

• Richard
  • Richard Profilbild Författare till inlägg
  • Seniorhedersmedlem
  • Seniorhedersmedlem
  • Viska's Stormufti
Mer
08 okt 2019 17:54 #1191010 av Richard
Det är Skåneveckan för psykiatrin o idag var det i Ängelholm:
vard.skane.se/psykiatri-skane/om-oss/psy...-ohalsa-aterhamtning

En överläkare o forskare berättade om de nya behandlingsmetoderna mot depression, rTMS, Repetitiv Transkraniell MagnetStimulation, samt om ketaminbehandling. Hur det fungerade (ketamin är dock lite oklart hur det fungerar) och liknande. Sen var det en kille som berättade om sin paranoida psykos, o jag kände mycket igen mig i den, med att man tror sig vara övervakad av myndigheter, o jag stannade o pratade lite med honom.

Det var mycket intressant!

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Mer
08 okt 2019 18:00 #1191012 av Geta
Är det ketaminbehandling som ska ersätta ECT?

• Richard
  • Richard Profilbild Författare till inlägg
  • Seniorhedersmedlem
  • Seniorhedersmedlem
  • Viska's Stormufti
Mer
08 okt 2019 18:12 #1191019 av Richard
Svar från Richard i ämnet Jag var på föreläsning om psykiatri idag
Nja, ECT kommer säkert att finnas kvar, men ketamin kan vara ett alternativ.

Mer
08 okt 2019 18:13 #1191020 av mrsearlgray
Svar från mrsearlgray i ämnet Jag var på föreläsning om psykiatri idag
åhh vad spännande....
hade gärna gått på något sådant, har aldrig träffat eller pratat med någon som också har schizofreni (förutom här), känner mig väldigt isolerad och ensam, längtar efter att prata med någon som har varit med om samma sak.
hoppas det kommer något sådant där jag bor.

Mer
09 okt 2019 13:41 #1191146 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Jag var på föreläsning om psykiatri idag
Ketamin nässprayen mot depression kommer snart till EU, men en sjuksköterska måste sköta spayen och sprajningen. I USA finns redan nässprayen och det har vuxit upp nässpraymottagningar.

Mer
09 okt 2019 14:02 #1191151 av PsychoWard
Svar från PsychoWard i ämnet Jag var på föreläsning om psykiatri idag
vi är ju övervakade av myndigheterna.

psykosen lär vara att låtsas som det regnar.

Matthew 7:11 If ye then, being evil, know how to give good gifts unto your children, how much more shall your Father which is in heaven give good things to them that ask him?

• Fantasio
  • Fantasio Profilbild
  • Jubelhedersmedlem
  • Jubelhedersmedlem
  • Ich bin der Bub vom Thüringen
Mer
09 okt 2019 15:45 #1191169 av Fantasio
Svar från Fantasio i ämnet Jag var på föreläsning om psykiatri idag
Det var kul, Richard. Och att få prata med brukare.

Mer
09 okt 2019 16:21 #1191182 av Nissegossen
Svar från Nissegossen i ämnet Jag var på föreläsning om psykiatri idag

mrsearlgray skrev: åhh vad spännande....
hade gärna gått på något sådant, har aldrig träffat eller pratat med någon som också har schizofreni (förutom här), känner mig väldigt isolerad och ensam, längtar efter att prata med någon som har varit med om samma sak.
hoppas det kommer något sådant där jag bor.

Schizofreni förbundet är rikstäckande och Utmynnar från början de IFS föreningar över hela landet. Den första bildades i Göteborg och initiativet togs Av psykiatriker Ulf Malm och Psykolog Lennart Lundin, det blev en förfrågan om de patienter som då alla hade Schizofreni ville vara med i föreningen 1978 varav jag vart tillfrågad om jag ville vara med. Jag är alltså en av de som blev tillfrågade och jag blev medlem. IFS (Intresseföreningen för schizofreni) Den är numera främst för anhöriga men en stark kvinna med en son som hade sjukdomen (han är numera död)

Hon drog sig inte för att gå in i stadsfullmäktige och skälla ut de politiker som var där. (Har indikationer på att hon drabbats av demens, tyvärr) Men genom henne, ja, jag tror det är hennes förtjänst att ute i landet finns det IFS föreningar och jag tror, men vet ej, att starten av Schizofreniförbundet har hon med andra sett till att det blev till.

Så, det du kan göra är att googla på IFS på den ort du bor på. Detta då du förutom anhöriga också troligtvis att andra med med Schizofreni också finns med. Gå dit om det finns där du bor en IFS förening.

Detta för att du inte skall vara ensam utan kan träffa andra med sjukdomen där du är.

Störst av allt är kärleken. Love is sweet and humble as an Humble bee instead of an Humwee sv.wikipedia.org/wiki/HMMWV
E-post Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.

Sidan laddades på: 0.390 sekunder