Vad menar ledaren?

Mer
4 år 4 månader sedan #1206435 av Geta
Svar från Geta i ämnet Vad menar ledaren?
Det var många som strök med, när mentalsjukhusen stängdes. De kastades ut till eget boende. Det blev för stor chock.
Mer
4 år 4 månader sedan #1206436 av Modesty
Svar från Modesty i ämnet Vad menar ledaren?

Cosmos skrev: Den s k psykiatrireformen var en ursäkt för att slakta hela psykvården. Ingenting, absolut ingenting har fungerat bättre efter "reformen". Alltihop är en dålig ursäkt för att gömma undan och låtsas som ingenting när det handlar om psykisk sjukdom. I det jämlika Sverige ska inte sådant finnas, så vad är bättre än lagar och utredningar som får det hela att se normalt ut. Jag anser att Sverige är ett förljuget land som spelar med människors hälsa. Typiskt är att när kommuner ska spara väljer man att göra det på dem med psykisk sjukdom.

Mentalsjukhusen var humana jämfört med dagens situation.


Men Cosmos, jag förstår faktiskt inte riktigt. Om jag efter min psykos hade blivit placerad på mentalsjukhus. Då undrar jag om jag verkligen hade tagit mig ut igen. Jag förstår fortfarande inte riktigt vilka som ska vara där.
Mer
4 år 4 månader sedan #1206437 av Clean
Svar från Clean i ämnet Vad menar ledaren?
Cosmos du har väl aldrig varit på mentalsjukhus och om du var det så var det bara flyt att just ditt mentalsjukhus var humanare än dagens psykvård.
Jag har träffat flera från hibernal-perioden och kan vittna till deras berättelser hur hemskt det var.
Mer
4 år 4 månader sedan #1206438 av Modesty
Svar från Modesty i ämnet Vad menar ledaren?

Modesty skrev:

Cosmos skrev: Den s k psykiatrireformen var en ursäkt för att slakta hela psykvården. Ingenting, absolut ingenting har fungerat bättre efter "reformen". Alltihop är en dålig ursäkt för att gömma undan och låtsas som ingenting när det handlar om psykisk sjukdom. I det jämlika Sverige ska inte sådant finnas, så vad är bättre än lagar och utredningar som får det hela att se normalt ut. Jag anser att Sverige är ett förljuget land som spelar med människors hälsa. Typiskt är att när kommuner ska spara väljer man att göra det på dem med psykisk sjukdom.

Mentalsjukhusen var humana jämfört med dagens situation.


Men Cosmos, jag förstår faktiskt inte riktigt. Om jag efter min psykos hade blivit placerad på mentalsjukhus. Då undrar jag om jag verkligen hade tagit mig ut igen. Jag förstår fortfarande inte riktigt vilka som ska vara där.


Det vet jag ju naturligtvis inte men människan anpassar sig väl till miljön.
Mer
4 år 4 månader sedan #1206439 av Cosmos
Svar från Cosmos i ämnet Vad menar ledaren?

Geta skrev: De som bor i gruppbostäder idag, hade nog förr bott på mentalsjukhus. Tror att förr var det inte många som hade råd med eget boende som idag. Många togs om hand av familjen. Det var säkert stökigt innan neuroleptikan kom på 1950-talet.


Det blir en vinst att ha psykiskt sjuka på gruppboenden jämfört med mentalsjukhusen. Vad jag vet är det väldigt dyrt att ha en lägenhet på ett gruppboende. Hyran å andra sidan, betalas med pengar från samhället, så vilken vinst görs egentligen?

Men såklart, Sverige kan ju inte vara ett land med problem, det skulle solka vårt rykte. Kräks.
Mer
4 år 4 månader sedan #1206441 av Modesty
Svar från Modesty i ämnet Vad menar ledaren?
Ja men hur kommer det sig att ips-modellen fungerar då? Där
Man inte utreder arbetsförmåga utan tittar på personens styrkor. Varför kommer de människorna i jobb? Jag tycker lite att det säger sig självt att personer gör det som förväntas av dem. Förväntas det ingenting så anpassar man sig också till det.