PIVA jämfört med andra avdelningar

  • Fantasio
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Jubelhedersmedlem
  • Jubelhedersmedlem
  • Ich bin der Bub vom Thüringen
Mer
3 år 9 månader sedan #1261598 av Fantasio
PIVA i min stad har sju salar och man är bara en patient per sal. Rökrum finns och det är bra, då ett bloss alltid lugnar nerverna. På vanlig avdelning får man ta sista cigaretten klockan nio, på PIVA ända fram till elva.

Någon vård är väl inte att tala om, man är väl där bara när man är som sämst, så får man arbeta långsiktigt genom öppenvården. Miljön är avskalad och enkel och på rummet har man inga möbler förutom sängen.

Det är fler skötare per patient än på de två avdelningarna 25A och 25B, då patienterna ofta får dela rum med någon annan. Liknande antal personal per intagen finns på 26:an, där är det också bara enkelrum.

Pussel brukar finnas på PIVA och Fia med knuff. Men jag tar helst ett parti poker, det spelade jag med personalen på nu nedlagda avdelning 27. Jag har aldrig spelat kort på PIVA.

Mobiltelefon får man ha på sig, men man får gå in på rummet vid samtal. Jag som ingen mobil har får först be personalen googla upp numren jag behöver till mina vänner, sedan får jag låna patienttelefonen.

Att vara inlåst brukar inte störa mig, men visst händer det att jag blir orolig och rycker i dörrhandtaget till dörren ut. Jag brukar be om och bli nekad att få gå ut. Men sist fick jag gå ut med en skötare fast jag var på PIVA, fast det tog en vecka eller två.

Vad har du för erfarenheter av PIVA? Finns det PIVA på alla sjukhus?
Mer
3 år 9 månader sedan #1261611 av notwoodstock
Jag mötte så blandade saker på en sådan avdelning. En stackars kille som kramade mig. Och underbar ande en annan gång.
  • ingrid64marie
  • Besökare
  • Besökare
3 år 9 månader sedan #1261613 av ingrid64marie
Svar från ingrid64marie i ämnet PIVA jämfört med andra avdelningar
Har aldrig befunnit mig på Piva.
Mer
3 år 9 månader sedan #1261638 av Geta
Har aldrig varit inlagd på PIVA.
Mer
3 år 9 månader sedan #1261676 av notwoodstock
Är osäker på exakt benämning.
Mer
3 år 9 månader sedan #1261713 av Cosmos
Här blir man förd till lämplig avdelning genast utan mellanlandning.