Allt om mentalskötare

  • Fantasio
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Jubelhedersmedlem
  • Jubelhedersmedlem
  • Ich bin der Bub vom Thüringen
Mer
3 år 9 månader sedan #1264534 av Fantasio
Jag har stött på många mentalskötare under min relativt korta tid som psykiskt sjuk. De flesta har varit bra. Men en skötare på PIVA skrämmer mig, han sa åt mig att vara tyst och gå och sätta mig när jag frågade honom en sak. Han är den största person jag någonsin sett och har jobbet bara för att få brottas.

En man som pensionerades härom året tycker jag väldigt bra om. Hans "approach" (lite engelska) var humor och det funkade även på agiterade personer. Men jäklar vilken tävlingsmänniska han är. Att förlora i minigolf tyckte han inte om. Han jobbade i alla fall en period på psykosenheten och inte bara som skötare. Toppbetyg till honom.

Sedan finns en kvinna som jobbade så sent som förra året, hon är väl inte 65 än. Hon kan inte väga mycket, men det är kanske inte nödvändigt när man är på "vanlig" avdelning. Hon har jobbat där sedan min första inläggning (tror jag) och hon är trevlig, men jag har glömt bort hennes namn. Hon är slipad efter så många år som skötare.

Vad tycker du om mentalskötare? Har du träffat på någon elak? Någon som du gillar?
Mer
3 år 9 månader sedan #1264543 av Geta
Svar från Geta i ämnet Allt om mentalskötare
Nissegossen brukar påstå att det är med mening som brottartyper anställs som skötare. Vid ett tillfälle i början av 1980-talet råkade jag ut för två sådana vid en inläggning. Jag fick briefing efteråt. Fick måla av mig på ett stort papper fastspänt på en vägg.
  • Fantasio
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Jubelhedersmedlem
  • Jubelhedersmedlem
  • Ich bin der Bub vom Thüringen
Mer
3 år 9 månader sedan #1264545 av Fantasio
Svar från Fantasio i ämnet Allt om mentalskötare
Det var ju faktiskt fint gjort av psykiatrin efter att de bältat dig i onödan. Finns en och annan muskulös skötare på PIVA, men bara ett monster. Kvinnor med normal kroppsstorlek jobbar också där.
Mer
3 år 9 månader sedan #1264548 av MsTibbs
Svar från MsTibbs i ämnet Allt om mentalskötare
Personligen bara träffat bra skötare vad jag minns. Men en patient kvävdes till döds i Karlstad på psykakuten för några år sedan. Trots att en sska sa han inte fick luft....
Mer
3 år 9 månader sedan #1264550 av Maxjohan1983
Svar från Maxjohan1983 i ämnet Allt om mentalskötare
Vi har inte haft några brottare då jag varit inlagd. Det har väl funnits en del vältränade men inga jättar. Största peson du sett? Jäklar. Är han större än The Giant eller vad han hette.

“Give me six hours to chop down a tree and I will spend the first four sharpening the ax.”
- Abraham Lincoln
  • Fantasio
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Jubelhedersmedlem
  • Jubelhedersmedlem
  • Ich bin der Bub vom Thüringen
Mer
3 år 9 månader sedan #1264552 av Fantasio
Svar från Fantasio i ämnet Allt om mentalskötare
Nej, inte större än Andre the giant, Maxjohan1983. Men den största jag sett i verkliga livet är han.