Väntan på en diagnos

  • Josa
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
3 år 9 månader sedan #1265790 av Josa
Väntan på en diagnos skapades av Josa
Sen tre år tillbaka står det i min journal ospecificerad icke organisk psykos när jag besöker läkaren. I journalen har jag läst ”misstänkt schizofreni”, ”allt starkare misstankar schizofreni”. Läkaren har också pratat om att det kan vara schizoaffektiv sjukdom eller psykos pga av utmattning. Läkaren vill ogärna prata om diagnos när jag ställer frågan.

Hur lång tid är rimligt att man får vänta på att få en diagnos. Kanske är jag tokig men jag har fått för mig att det då skulle vara lättare att acceptera det som händer mig om jag vet vad det är jag ska acceptera.
Mer
3 år 9 månader sedan #1265793 av Geta
Svar från Geta i ämnet Väntan på en diagnos
Läkarna kan med hänsyn till dig vänta med diagnosen. De är rädda att du ska bli deprimerad på grund av diagnosen. Förr kunde det ta 10-20 år att få schizofrenidiagnos.
Mer
3 år 9 månader sedan #1265794 av Fantasio
Svar från Fantasio i ämnet Väntan på en diagnos
Jag såg orsaken till min sjukskrivning på ett papper till Försäkringskassan som jag fick en kopia av. Paranoid schizofreni stod det. Annars hade jag inte vetat om det ens nu.
Mer
3 år 9 månader sedan #1265804 av MsTibbs
Svar från MsTibbs i ämnet Väntan på en diagnos
Jag sa inlagd till läkaren ”jo jag har undrat, är jag schizoaffektiv?”

Han sa ”ja självklart det är ju uppenbart, varför undrar du?” Jag sa jag var glad att veta vad jag har för diagnos.

”Varför är du glad? Det är jobbigt att få En så tung diagnos” Sedan dess har schizoaffektiv. stått i journalen vid samtliga poster.
  • Pimed
  • Besökare
  • Besökare
3 år 9 månader sedan #1265806 av Pimed
Svar från Pimed i ämnet Väntan på en diagnos
Jag fick min diagnos schizofreni 2006. Jag levde i en livslögn att jag har det. Jag har fortfarande svårt att acceptera det. När jag började inse att jag aldrig kommer slippa schizofreni och får leva med det. Blev jobbigt och olidligt. Men idag är det mycket bättre.
Mer
3 år 9 månader sedan #1265816 av Nissegossen
Svar från Nissegossen i ämnet Väntan på en diagnos

Josa skrev: Sen tre år tillbaka står det i min journal ospecificerad icke organisk psykos när jag besöker läkaren. I journalen har jag läst ”misstänkt schizofreni”, ”allt starkare misstankar schizofreni”. Läkaren har också pratat om att det kan vara schizoaffektiv sjukdom eller psykos pga av utmattning. Läkaren vill ogärna prata om diagnos när jag ställer frågan.

Hur lång tid är rimligt att man får vänta på att få en diagnos. Kanske är jag tokig men jag har fått för mig att det då skulle vara lättare att acceptera det som händer mig om jag vet vad det är jag ska acceptera.


Förr te x jag låg inne 6 månader för att de skulle sätta en diagnos på mig. Efter 3 månader frågade mig en medpatient som då var lågstadielärare med som man sade då manodepressiv. Jag sade det finns ingen tvekan är det en sjukdom är det Schizofreni. Jag var först med att ställa diagnos på mig. Efter 6 månader skrev läkaren Schizofreni syndrom vilket betyder olika tecken som tyder på Schizofreni.

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum