Väntan på en diagnos

Mer
3 år 8 månader sedan #1270077 av Lejonhjärta
Svar från Lejonhjärta i ämnet Väntan på en diagnos

Josa skrev: Om rösterna talar med varandra, är det större risk för schizofreni än annan psykos då?

Är kortikal artrofi ett tecken på schizofreni?


Spelar nog mindre roll om rösterna talar med varandra? :tänk

Googlade på det sista du skrev, kortikal atrofi är väl främst kopplad till demens eller alzheimers?
  • ingrid64marie
  • Besökare
  • Besökare
3 år 8 månader sedan #1270083 av ingrid64marie
Svar från ingrid64marie i ämnet Väntan på en diagnos
Tycker du ska prata med din läkare om dina funderingar, eller kanske KP om du har någon vid din sida, sen tror jag att det är bra om du kan vara med i någon sysselsättning utanför hemmets väggar eller är med í en grupp där du kan träffa andra som också har erfarenhet av att ha hamnat i en likartad situation. Třor du behöver intryck från mer än vad som försígår inom dig, plus ventilera tankar, känslor .Du ska inte bära på det ensam, sök en väg till sťöd.
Mer
3 år 8 månader sedan - 3 år 8 månader sedan #1270085 av memphis
Svar från memphis i ämnet Väntan på en diagnos
Det var aldrig någon om talade om för mig vad jag fick för diagnoser. Men jag kunde se på intygen att den ändrades några gånger innan den stannade på schizofren sjukdomsbild i flera år. Sen blev den ändrad en sista gång till schizoaffektivt syndrom. Det är den diagnos som fortfarande gäller och också den som jag tycker passar bäst själv, nu när jag informerat mig själv om vad det innebär. För mig har diagnosen dock aldrig varit så viktig eftersom ingen pratade med mig om den. Men jag är nöjd med att nu stämmer den med vad jag själv upplever- delar av både bipolär och schizofren sjukdom.
Last edit: 3 år 8 månader sedan by memphis.
Mer
3 år 8 månader sedan #1270105 av Nissegossen
Svar från Nissegossen i ämnet Väntan på en diagnos
Jag har också hört det, men för mycket längesedan

Det gör inte mig sjukare

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
3 år 8 månader sedan #1270162 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Väntan på en diagnos
Tidigare var röster som talade med varandra ett typiskt tecken på schizofreni, men idag är det nedtonat något, men kan förekomma. Hjärnatrofi förekommer ej. men hjärnbarken kan bli tunnare.
Mer
3 år 8 månader sedan #1270167 av Zoidar
Svar från Zoidar i ämnet Väntan på en diagnos
Jag har ju affektiv schizofreni. Tvivlar på den diagnosen. Enda problemet jag har är princip psykoser. Ska man inte ha andra problem för affektiv?

Anchored in Christ ✟