Digitala vårdtjänster - bra eller dåligt?

Mer
3 år 8 månader sedan #1270561 av Vittrad
Vad tycker ni om digitala vårdtjänster som exempelvis Kry, Doktor.se och Min doktor? Någon som provat? Tycker ni det är ett smidigt, tidsbesparande vårdalternativ eller en patientosäker tjänst som urholkar den primära vården och ökar vårdkonsumtionen?
Mer
3 år 8 månader sedan #1270562 av Geta
Har inte prövat det. Varför skulle vi behöva spara tid?
Mer
3 år 8 månader sedan #1270568 av Vittrad
Jag har inte heller provat det och jag känner mig tudelad i frågan. Jag menade att det är tidsbesparande för patienten att slippa långa vårdköer och väntetider när denne söker digital vård. Enligt Kry så resulterar digitala vårdbesök i att man avlastar köerna så att de som verkligen behöver fysisk vård kan få en tid snabbare.
Mer
3 år 8 månader sedan #1270590 av Lejonhjärta

Vittrad skrev: Vad tycker ni om digitala vårdtjänster som exempelvis Kry, Doktor.se och Min doktor? Någon som provat? Tycker ni det är ett smidigt, tidsbesparande vårdalternativ eller en patientosäker tjänst som urholkar den primära vården och ökar vårdkonsumtionen?


Jag kontaktade KRY en gång. Det var först att man skulle stå i stå kö för videosamtal, men jag kom ändå aldrig fram... väntade i 2,5 timme! :-/

Rekommenderar inte någon av dem, just pga lång väntetid och underliga rutiner.
Mer
3 år 8 månader sedan #1270594 av Vittrad
Lejonhjärta, det lät inget vidare. Fick du svara på några frågor om dina besvär innan du fick stå i kö för videosamtal?
Mer
3 år 8 månader sedan #1270605 av krokus
Jag har provat MinDoktor och Mindler.

Mindoktor använde jag när jag hade konstiga utslag på armen, samt en annan gång då jag inte kunde sträcka ut vaden. Jag fick hjälp snabbt, och pga att jag har frikort på vården var det gratis för mig.

Mindler provade jag en gång, men tyckte videosamtalet var för kort på 25 min.

Nu när jag fått veta att dessa nättjänster kostar vårdcentralerna massvis med pengar, känns det fel att använda dem. Det är lockade att slippa ringa vårdcentralen och kanske få en tid om tre veckor. Nu har iofs min vårdcentral börjat med videosamtal, men fysiska undersökningar går inte att göra via videosamtal, haha.