Grönt kort

Mer
19 år 4 månader sedan #5927 av alexis
Grönt kort skapades av alexis
När jag var inne sist så läste jag om det här med grönt kort. För ca. 15 år sen var jag utsatt för en väldigt grov våldtäckt för att överleva så åt jag mycket piller ångestdämpande mm. Det var även då jag fick inblick i psykiatrin som patient, före hade jag arbetat inom den. Idag efter ett långt uppehåll arbetar jag igen inom psykiatri utbildad som skötare. Min fråga till er som igentligen kan det här bättre än mig kan jag söka grönt kort? Jag har en ständig värk i min mun som alltid kommer om jag mår dåligt, jag har tandlossning och tänderna är i ett väldigt dåligt skick men ekonomin tillåter inte att göra annat än det som är akut... Eftersom det i dag är svårt att få en fast anställning så går jag på timmar, det ska ju sparas in.....
Mer
19 år 4 månader sedan #5928 av Nissegossen
Svar från Nissegossen i ämnet Grönt kort
Hej Alexis! Om jag fattat det hela rätt så har du rätt att få grönt kort om du är patient inom psykiatrin, och tar psykofarmaka och neuroleptika. Dvs sådana mediciner som ger muntorrhet.
Det du skall göra är att tala med din behandlande läkare om inte han/hon kan göra en ansökan hos försäkringskassan. Grejen är att du måste själv tala om det.

Du kan också tala med din tandläkare, så kanske hon kan göra en ansökan.
Om det finns persoligt ombud på din ort kan du vända dig till en sådan. Det är kostnads fritt och de är fristående från socialtjänst och psykiatrin och har tysdnadsplikt.
Dessa hjälper dig om du har psykisk sjukdom.

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
  • Pia
  • Besökare
  • Besökare
19 år 3 månader sedan #6420 av Pia
Svar från Pia i ämnet Grönt kort
Hej!
För att få ett så kallat grönt kort måste man tex bo i gruppbostad eller ha personlig assistans eller kontaktpersoner enligt Lss. Det har tydligen inte så mycket med medicinerna man äter.....
Har själv försökt att få ett grönt kort men tji.
Mer
19 år 3 månader sedan #6422 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Grönt kort
Det var en medlem här som fick grönt kort i våras. Han hade egen bostad och kan inte varit så dålig eftersom han efter några månader senare började studera/jobba igen. Det är möjligt att bedömningarna varierar mellan olika delar av landet och det gör ju det värt att ansöka tycker jag om grönt kort.

Tre krav finns:
1. Långvarigt och väsentligt ökat behov av tandvård
2. Långvarig sjukdom t.ex. långvarig medicinering med antipsykotika
3. Att tandproblemen beror på sjukdomen
Läs mer här:
www.viska.se/index.php/nyheter/1 ... e-tandvard
Mer
19 år 3 månader sedan #6423 av Nissegossen
Svar från Nissegossen i ämnet Grönt kort
Hej! Jag har såkallat grönt kort. Detta gör att jag får betala 120 kr till tandläkaren för varje besök, oavsett vilka åtgärder som hon bedömer är adekvata för mig. Detta vad som berör bastandvård. Detta är bland annat att kunna tugga på rätt sätt.

Nu är det så i Göteborg där jag bor, så går även detta med tandläkarbesöken inom högkostnadskortets ram. Så om jag går till läkare får jag betala 900 kr om året för fri behandling hos läkare och inom primär vården för övrigt. Detta inbegriper även tandläkare.

Som Admin mycket väl har visat genom bla länkarna, så är det att man har haft en långvarig psykisk sjukdom där medicinen som man får är den direkta orsaken till att det ser ut som det gör i munnen.

Sedan är ju det också så, att vi som patientgrupp inte har speciellt mycket pengar att röra oss med på grund av förtidspensionering och annat. Detta gör att mycket annat får förtur i den privata budgeten.

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
19 år 3 månader sedan #6436 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Grönt kort
Innebär det att om du har fått frikort för vård, så blir tandvården helt gratis? Det är ju fantastiskt bra om det förhåller sig på det viset. Många får ju ganska snabbt frikort för vård idag.