Hur många olika diagnoser har du haft genom åren?

Mer
19 år 3 månader sedan #7145 av Isa-Alise
Jag gissar att precis som många av oss ätit många olika mediciner, så har en del av oss haft många olika diagnoser.... kanske kan ge lite snygg statistik så småningom... här är mina:

Schizofrenia?
Borderline schizofrenia
Neuros
Barndomspsykos
Psychosis NUD
Psychosis NUD (Borderline)
Borderline personlighet
Borderline (Psychosis NUD)
Boderline (Psychosis NUD) f.n. depression
Borderline med psykotiska inslag
"Tidig störning"
"Jag svag"

12 olika på 25 år... varav de två sista är psykologomdömmen, ej sifferdiagnoser... flera varianter har använts vid flera tillfällen...

Kanske blir än mer intressant med en lista på vilka symtom/problem man upplevt sig ha: Här är mina:

Ångest som övergår i hallucinationer när den blir för stark
Nedstämdhet, förtvivlan, hopplöshet, suicidtankar
Paranoia, känslor av att vara förföljd, hotad till livet, förgiftad
Känslor av att kunna rädda världen, vara utvald till en stor uppgift, ha svaret på världsfreden
Rösthallucinationer både inom mig och utifrån kommande, oftast endast obehagliga, vissa hjälpande
Syn hallucinationer, skuggor, mönster, mm blir små filmer, djur springer förbi i utkanten av synfältet
Känsel hallucinationer, ormar som ringlade i kroppen en tid
Lukt hallucinationer, rutten lukt när jag öppnar mat med bra datum
Svårigheter att äta, riskornen blir maskar o.dyl., viktnedgång
Upplevelse av inre splittring, konstant inre konversation mellan delarna
Mest i tonåren självskadande beteende (bränt, skurit mig för att döva ångest eller för att rösterna krävde att jag straffade mig)
Självförsjunkenhet i inre världar, drömmer mig bort i hallucinatorisk värld
Trötthet, ligger på sängen och gör ingenting periodvis
Apati periodvis växlande med stakt engagemang
Avskärmining med förlust av tal och rörelseförmåga korta perioder (timmar - dagar)
Periodvis nedsatt arbetsförmåga
Nedsatt förmåga att sköta hemsysslorna, svårt att komma igång med dem
Svårt att klara sociala relationer till vänner, parrelationer, arbetskamrater
Sömnlöshet, total brist på sömn under omedicinerade perioder

Hur ser det ut för er?
Mer
19 år 3 månader sedan #7147 av silverseven
Hej! Hoppas snön kommer snart!

Jag fick först något som kallades schizoid personlighet.
Men när jag flyttade till Uppsala fick jag diagnosen "ospecifik schizofreni".

Jag har även haft episoder av depression, men det kanske är naturligt vid schizofreni??.

/S
Mer
19 år 3 månader sedan #7149 av Isa-Alise
Intressant...

Då har du nämt tre diagnoser, PSR,... du har ju tidigare talat om schizoid personlighet, nu även paranoid schizofreni, och social fobi...

Silverseven... även du tydligen haft tre diagnoser... schizoid personlighet, ospecifik schizofreni, och depression...

Hur är det för resten av er på forumet?
Och symtombilden?... Har den varierat... eller varit likadan trots olika diagnoser?...
Mer
19 år 3 månader sedan #7158 av Admin1
Jag har bara haft en diagnos paranoid schizofreni. Jag tror dock att de flesta här har samma diagnos för det är den vanligaste schizofrenidiagnosen. Det är nog den enda diagnos jag officiellt har haft. Förra året sa min nya läkare att han trodde att diagnosen var fel. Jag följde dock inte upp och kollade vad jag hade istället. Kanske kan det vara schizoaffektivitet eftersom jag haft en del depressioner genom åren - affektiva besvär.

Förutom detta har jag haft ångest, tvångstankar, depression och socialfobi med det är inga officiella diagnoser utan problem som jag diagnosticerat själv. Jag tycker att min ångest, tvångstankar och depression lindrades en hel del när jag övergick från Trilafon till Risperdal. Besvären har minskat ytterligare när jag höjt dosen Risperdal från 1 mg/dag till 2 mg/dag. Nya antipsykotika har oftast en viss antidepressiv effekt.

Silverseven,

Det är väldigt vanligt med depression vid schizofreni. Oftast kommer den redan efter den första psykosen och kallas då för post psykotisk depression. Väldigt många här får antidepressiva typ Cipramil mot depression. Det kan också hjälpa mot ångest, tvångstankar och social fobi.
Mer
19 år 3 månader sedan #7160 av mang3

Isa-Alise skrev: Ångest som övergår i hallucinationer när den blir för stark
Känslor av att kunna rädda världen, vara utvald till en stor uppgift, ha svaret på världsfreden
Syn hallucinationer, skuggor, mönster, mm blir små filmer, djur springer förbi i utkanten av synfältet
Känsel hallucinationer, ormar som ringlade i kroppen en tid


Jag känner mig träffad.
Mer
19 år 3 månader sedan #7161 av Vargen
När jag hamnade på sjukhuset fick jag först diagnoserna ospecificerat psykotiskt drag och aspergers syndrom. efter att ha varit på sjukhuset ytterligare ett par månader fick jag diagnosen hebefren schizofreni F20.14. och asperger-diagnosen togs bort.