ljuga om psykos, vad innebär det och vad händer?

  • ä
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
15 år 5 månader sedan #155613 av ä
Undrar om alla som säger att de har psykos verkligen har det eller "hittar på det" pga svårdiagnostik eller liknande? (Missförstå mig INTE! Jag tror på er alla här på viska, det är bara en hypotes, som jag funderat över)
Vad är alla era tankar?

Hoppas att ingen tar ila upp för det menar jag givetvis inte!
  • wico.
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
15 år 5 månader sedan #155614 av wico.
Vem vill frivilligt bli fullproppad med neuroleptika och andra mediciner?

Det skulle nog vara möjligt att fejka en psykos, det är bara att hitta på en helt fantastisk historia och sen benhårt hävda att man tror på den, men vad skulle målet med det vara? Att bli sjukskriven för att slippa arbeta kanske... :?:
Mer
15 år 5 månader sedan #155615 av Hanna_Norr
Jag tror inte att folk hittar på att de är psykotiska - i alla fall gjorde aldrig jag det.

Men det finns andra som inte skulle hålla med mig. Thomas Scheff - en berömd sociolog - menar att alla människor har en social roll att spela.
Att vara psykiskt sjuk är att avvika från sociala normer och att stämplas som en kronisk avvikare.

Psykiskt sjuka belönas av samhället när de spelar den sociala rollen som galen väl. Alla vet vad det innebär att vara psykiskt sjuk. Detta leder till att människor som avviker försöker göra det på ett sätt som är accepterat av samhället. Många tror att det är vanligt med syn-hallisar vid schizofreni - många säger därför att dom har sådanna. Det är ett accepterat sätt att vara galen på.

Jag måste rusa...

"Being Metally ill" av Scheff är mycket bra om detta. Sen kan man hålla med honom eller låta bli.
  • Melun
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
15 år 5 månader sedan #155618 av Melun
Min farbror fejkade psykos för att slippa lumpen och lyckades. Men efter några år var han tvungen att erkänna när han fick inskränkningar i sin tillvaro.
Mer
15 år 4 månader sedan #155636 av Admin1
Det enda fallet av fejkad psykos i Sverige var en kvinna som fick förtidspension, men hon avslöjades år senare, när hon träffade läkaren på gatan och verkade helt frisk. Jag kan också tänka mig att en del som begått brott kan försöka fejka psykos för att få rättspsykiatrisk vård och sedan snabbt bli utskriven, som frisk. Jag har dock aldrig läst hur vanligt detta är.

Fridsfursten,

Vilka inskränkningar fick din farbror?
  • Melun.
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
15 år 4 månader sedan #155638 av Melun.
Jag minns inte...