Angående psykos

  • Per-Erik
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
20 år 7 månader sedan #49 av Per-Erik
Angående psykos skapades av Per-Erik
Jag anser att psykos för många schizofrena är ett betingat tillstånd som utlöses av speciella stimuli, s.k. tidiga symptom. Jag anser därför att man skall försöka att betinga sig själv till att bli lugn och avslappnad då de tidiga symptomen dyker upp.

Personer med fobier botas på detta vis, genom att man utsätter dom för det som utlöser fobin men tvingar dom till att vara lugna och avslappnade. Man betingar alltså ett beteende (avslappnad) som inte är förenligt med rädsla.

När man går in i psykos så brukar detta föregås av att man stressar upp sig, därför är det bra om man kan lära sig att slappna av istället.

Sir Nil, vad tror du om detta. Detta är ju en form av kognitiv psykologi eftersom man förändrar sina tankebanor.
Mer
20 år 7 månader sedan #50 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Angående psykos
Ja, jag tror du har helt rätt att kunna hantera stress är viktigt och Mentalhälsokommisionen i USA poängterade detta också. Vid schizofreni så verkar ökad stresskänslighet föreligga, vilket påverkar kortisonmängden och en del av hjärnan som heter hippocampus. Genom att minska stressen tror man att återfallsrisken samt även minnet skall kunna förbättras. Tydligen kan det kanske också gå att på medikamentell väg att påverka förloppet.

Tyvärr, får de flesta idag ingen utbildning i stresshantering, som egentligen borde vara obligatorisk.

Det finns på sajten Självhjälpsråd om Stress samt också en sammanfattning på svenska av en amerikansk artikel om stress och schizofreni.
www.viska.se/index.php/nyheter/4 ... 274-stress
www.viska.se/index.php/nyheter/1 ... 5-stressad
Mer
20 år 7 månader sedan #54 av Eva
Svar från Eva i ämnet Lugn
BRA!
Äntligen kommer bra och vettiga synpunkter. Jag ska förmedla detta till min son - Jag tror att vi är inne på rätt väg - !
Mer
20 år 7 månader sedan #55 av Eva
Svar från Eva i ämnet Lugn
:)
BRA!
Äntligen kommer bra och vettiga synpunkter. Jag ska förmedla detta till min son - Jag tror att vi är inne på rätt väg - !
Mer
20 år 7 månader sedan #57 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Angående psykos
I den amerikanska originalartikeln så nämndes att flera olika läkemedel kan förhindra "stresskador" på hippocampus bl.a ett antidepressivt medel som inte finns i Sverige och epilepsimedicinen fenytoin (Fenantoin).

Admin1