Hur fick du reda på din diagnos?

  • Fantasio
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Jubelhedersmedlem
  • Jubelhedersmedlem
  • Ich bin der Bub vom Thüringen
Mer
14 år 5 månader sedan #248115 av Fantasio
Jag har haft psykosproblematik i ett antal år och åkt in och ut på avdelningar. Jag misstänkte schizofreni, men läkarna viftade bort mina farhågor. Sedan fick jag ett sjukintyg där det rätt och slätt stod schizofreni. Jag ställdes inför ett fullbordat faktum.

Jag hade föredragit att under ordnade former informeras om min åkomma, så man hade haft ett proffs att bolla tankar och idéer med. Inte få reda på det "bakvägen". Jag tycker att läkaren ska diskutera en så allvarlig sak öga mot öga med patienten. Förr eller senare kommer ju sanningen fram.
Mer
14 år 5 månader sedan #248116 av Geta
Min erfarenhet är något liknande som din, Fantasio.
Det verkar ha ändrats sig det här med diagnoser.
För trettio år sedan talade läkarna tyst om schizofreni-
diagnoser.
Mer
14 år 5 månader sedan #248120 av AnnKatarin
Jag fick reda på att jag hade schizoaffektivt syndrom på sjukhuset när jag var inlagd första gången. Jag bröt ihop fullständigt men fick prata med en bra personal som lugnade ner mig. Schizofreni såg jag att det stod på en intyg när jag skulle till akuten en annan gång, men det nekar min nv läkare att jag har. Får se vilken diagnos jag har i november, då ska jag iväg och tala med läkaren igen. Just nu lutar det åt schizoaffektiv, men jag vet inte.
Mer
14 år 5 månader sedan #248138 av Isa-Alise
Efter nogrann utredning med psykolog och läkare fick jag min diagnos...
Mer
14 år 5 månader sedan #248139 av MsTibbs
Asperger och ADHD fick jag reda på under utredningen, då jag frågade psykologen vartåt det lutade.

De andra två diagnoserna såg jag i min journal, läkaren viftade på tidigare besök undan frågan och svarade svävande att det viktiga var att jag mådde bra. I journalen stod Annan ickeorganisk psykotisk störning (kroniskt hallucinatoriskt syndrom) och längre fram Recidiverande depressioner, svår episod med psykotiska symtom.
Mer
14 år 5 månader sedan #248140 av Shangikoya
jag gick igenom en massa tester när jag låg inlagd på psyk, och sen gjorde dem tester på behandlingshemmet och sen rosachs-test (eller hur det stavas, ett test där man ska förklara vad man ser i olika bilder) hos en psykolog som jag bara träffade två ggr som skulle bara gör utredningen...

har i alla fall låg borderline (som menas att det är djup och svår, som är medfödd liksom) och depression, ätstörning, ångestsyndrom, ptsd...

ha en bra kväll