Hur reagerade ni när ni fick er diagnos?

Mer
13 år 3 månader sedan #350828 av Saari
Jag känner mig jättenervös eftersom min läkare sagt till mig att vi ska gå igenom en ny diagnos nästa gång vi ses. Jag har borderline och bipolär II, vad jag vet, och det skrämmer mig att få ännu en diagnos. Jag är rädd att det kommer bli en "tyngre" diagnos än de jag har nu.

Hur kände ni när ni fick er diagnos? Jag antar att många här haft flera diagnoser innan ni fick er nuvarande och förhoppningsvis korrekta) diagnos, men hur tog ni det hela?

För mig känns det nästan som att jag väntar på ett cancer-besked, fast psykiatriskt. Kanske gäller diagnosen inte det jag anar att det skulle handla om, så det är ingen idé att grubbla egentligen, men jag har ju mina aningar. Det känns väldigt läskigt.

Blev ni deprimerade när ni fick er diagnos eller kändes det som en lättnad?
  • Frankie
  • Besökare
  • Besökare
13 år 3 månader sedan #350831 av Frankie
Svar från Frankie i ämnet Hur reagerade ni när ni fick er diagnos?
OK, jag först ut då... :P
Jag blev en aning chockad då jag fick diagnosen Aspergers för 10 år sedan. Det var inget roligt alls, då jag inte kände igen mig i detta öht.
Mer
13 år 3 månader sedan #350833 av MsTibbs
Panikångestattacker: Februari 2002. "OMG det ÄR alltså nått fel på mig..." fick panik när de frågade om jag ville bli inlagd "enda sättet vi kan lära känna och hjälpa dig" sa psykiatern, så hamnade hos kurator som snackade drömmar i stället, vad nu det var bra för, hm...

Aspergers syndrom och ADHD (blandad typ): November 2007. Lättnad, men jag fick en depression strax efter, det ha kan ha varit pga alla drömmar som gick i kras när jag insåg att "det blir inte bättre när jag blir stor" och att jag aldrig kommer kunna bli polis ändå... "Mild men klockren" sa de om min svårighetsgrad.

Annan icke-organisk psykotisk störning (kroniskt hallucinatoriskt syndrom): Hösten 2009? De sa till mig att jag "är i ett psykotiskt tillstånd" men ville inte säga mer än så, jag fick läsa det själv senare i journalen. Blev inte så förvånad, var allmänt förvirrad, paranoid och hallucinationer sen massa tid tillbaka. Mer "Jaha".

Återkommande depressioner (svår episod med psykotiska symtom): Hösten 2009? Blev mest förundrad över att jag inte fått den tidigare, jag har haft massor av depressionsperioder. Min psykolog säger att det är mer ofta dystymi vid asperger, men det har definitivt inte jag, då jag har bättre perioder emellanåt.

En läkare ville för en tid sedan sätta social fobi och cykloid psykos på mig, men jag fick panik och skämtade bort allt. Den läkare jag har nu säger bipolär eller borderline, men jag sa vänta lite med att sätta. Får se om jag får nån mer/istället diagnos på nästa läkarbesök, ska iaf förmodligen höja min Zyprexa till 15mg (har nu 10), då vi tvingades sänka litiumet... jäddra sköldkörtel... :evil:
Mer
13 år 3 månader sedan #350834 av Melun
Du fick inte levaxin mot sköldkörtelproblemen?? Det fick jag när jag använde litium...
Mer
13 år 3 månader sedan #350835 av MsTibbs
Melun:

Nej, läkaren nämnde Levaxin som ett alternativ, men föredrog att se om det gick att sänka i stället och kompensera med Zyprexa. Hon sa det var upp till mig om jag ville sänka eller ha Levaxin, men jag undviker gärna risken som förestod att sköldkörteln kunde lägga av helt så jag blev livsberoende av Levaxinet.
Mer
13 år 3 månader sedan #350848 av Admin1
Jag fick en depression efter min första psykos, vilket är mycket vanligt och kallas ju också för postpsykotisk depression. Sedan funderade jag mycket på varför jag insjuknat och försökte komma på en sjukdomsorsak i mitt tidigare liv. Jag fick egentligen veta diagnosen först många år senare, men det var ju precis vad jag trott från början.