schizotyp mot schizofreni simplex

Mer
12 år 11 månader sedan #399553 av Vemod
Vad är egentligen skillnaden?

Jag är misstänkt schizotyp, men med abilify så fungerar jag näst intill normalt dom flesta dagar. Annars lider jag mest av negativa symtom, och kommer knappt upp ur sängen om jag inte tar mina mediciner på ett tag..
Jag tänker inte diagnosera mig själv med schizofreni, men jag har inte den där överdrivna sociala ångesten (även om folksamlingar kan vara lite läskiga ibland), eller något magiskt tänkande, men fy fan vad jobbigt det är att vara helt tom på känslor och bara vara en zombie hela dagarna! Och dom negativa symtomen har växt fram under flera år, och bara blivit värre och värre...
Mer
12 år 11 månader sedan #399590 av Geta
Schizotyp räknas som personlighetsstörning. Att få diagnosen
Schizofreni simplex är betydligt allvarligare. Schizofreni simplex
medför större funktionsförlust.
Mer
12 år 11 månader sedan #399597 av lärjungenMatteus
6 Jesus sa till honom: Jag är vägen, sanningen och livet. Ingen kan komma till Fadern utom genom mig.
Mer
12 år 11 månader sedan #399598 av björk
knappast troligt ne !
Mer
12 år 11 månader sedan #399602 av Geta
Det låter egendomligt att man måste ha varit psykotisk för att få
diagnosen Schizotyp personlighetsstörning?
Mer
12 år 11 månader sedan #399610 av Admin1
Schizotyp innebär för de flesta icke-psykos för det är bara en mindre del som har psykotiska besvär. Schizotyp kan ibland övergå till schizofreni.

För att få schizofreni simplex diagnos skall man ha negativa symptom + stört tal eller katatont eller desorienterat beteende. Man skall alltså uppfylla diagnoskriterierna för schizofreni, vilket ingen med schizotyp gör. Det finns många som anser att de med schizofreni simplex egentligen har Aspergers.

Mot negativa symptom är bland antipsykotika Zeldox och Solian bäst. Ibland används antidepressiva som Sertralin också mot negativa symptom. Musikterapi och bildterapi har effekt mot negativa symptom och man kan få sådan terapi via psykiatrin. Motion har effekt mot negativa symptom.

Bättre läkemedel mot negativa symptom kan finnas om några år. En ADHD-medicin som finns i England verkar ha effekt också mot negativa symptom.