Har frågor till någon med bipolär sjukdom, eller anhörig.

• kanskejanej
  • kanskejanej Profilbild Författare till inlägg
  • Nykomling
  • Nykomling
Mer
08 feb 2015 16:53 #717396 av kanskejanej
Hej!

Jag tänkte höra om det finns någon här med bipolär sjukdom, som vill dela med sig av hur det känns? Jag har själv börjat misstänka att jag har något bipolärt syndrom.

Det som gör mig misstänksam är;

-jag har självmedicinerat och missbrukat alkohol, tar återfall ibland. Då går det åt helvete.

-Dålig på det här med ekonomi

-Har ett stort konstnärligt kreativt driv i perioder, kan vara väldigt ambitiös och kan själv uppleva det som världens bästa konst, (haha). Är väldigt driven i att ordna upp mitt liv. Tar mig an mycket projekt som generar en för stor stress och jag blir deprimerad. Då orkar jag inte ta tag i någonting, blir väldigt passiv och känner en enorm skuld och skam. Skiter då i allt.

-Tankarna kan rusa fram ibland.

-Humöret svänger mellan topp och botten, hittar inget mellanläge, känns väldigt märkligt.

-Jag har haft depression och psykotiska symtom (vanföreställning) också som diagnos, och medicinerats mot det. Men jag vet inte om det kanske var mani egentligen. Men det var av paranoid karaktär bland annat.

Jag bara undrar hur ni upplever er bipolära sjukdom. Jag måste hitta rätt hjälp, för det går inte längre. Ska ta upp det här med psykiatrin, tänkte bara höra lite här. Eller så kanske är jag på väg in i en ny psykos, jag vet inte.

Mvh.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Mer
08 feb 2015 22:11 #717455 av Nissegossen
Hej och välkommen kanskejanej! Det finns några här på sajten som har bipolär som diagnos, de är nog bättre än jag till att reda ut det, så du får något svar.
Ha en trevlig kväll!
Nisse

Störst av allt är kärleken. Love is sweet and humble as an Humble bee instead of an Humwee sv.wikipedia.org/wiki/HMMWV
E-post Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.

Mer
08 feb 2015 22:18 #717457 av Geta
Välkommen!

Har en bekant med bipolär sjukdom. Dina symtom liknar hennes.

• kanskejanej
  • kanskejanej Profilbild Författare till inlägg
  • Nykomling
  • Nykomling
Mer
08 feb 2015 23:09 #717472 av kanskejanej
Tack hörni! Vi får se om någon av dom har lust att svara i tråden sen!

Mer
09 feb 2015 08:39 #717487 av mumrik
Jag har länge haft diagnosen cyklotymi en mindre dramatisk form av bipolär. Har varit högfungerande men fick en psykos 2013 pga utmattning på jobbet och samtidig utsättning av medicin...
Nu har jag fått diagnosen schizoaffektiv eftersom mina känslorna är det som styr mitt mående. Det kan gå från eufori till suicidtankar under en och samma dag. Jag är på bättringsvägen men inte helt stabil. Håller fortfarande på att hitta rätt medicinkombo. Hoppas de kan hjälpa dig inom psykiatrin. Just nu står jag på Abilify och sömnmedicin. Var rädd om dig!

Mer
09 feb 2015 10:02 #717507 av Admin1
Det brukar ta lång tid 10 år från första symptomet till en bipolär diagnos. Förutom bipolär kan psykotiska depressioner och schizoaffektiv vara aktuell. Men svåra depressioner kan ibland också framkalla psykotiska symptom samt psykotiska symptom kan ibland vara en biverkan till antidepressiva. Vid bipolär finns enbart psykotiska symptom vid mani eller depression, men vid schizoaffektiv kan psykotiska symptomen komma när som helst.

Här finns ett test, som skall visa om man har bipolär:
http://manodepressiv.se/test/

Mer
09 feb 2015 10:42 #717515 av Psyfeatures
Jag hade diagnosen bipolär 1 med psykotiska symptom tills den ändrades för bara en vecka sedan till schizoaffektiv. Det du beskriver låter som mani, eller iallafall hypomani. Jag är ingen läkare och kan inte bedömma någon grad av detta dock.
Jag har själv många psykotiska symptom när jag blir manisk, jag kan vara vaken i flera dygn sen sova en dag sen vara vaken i flera dygn och så går det iaf. Kreativiteten är som du sagt ofta förhöjd och självförtroendet detsamma. Missbruk är också vanligt och kan vara en indikation på att man självmedicinerar mani eller depression.
Detta du nämner med att humöret svänger mellan top och botten, händer detta under samma "episod", till exempel dagligen? Isåfall låter det mer som blandade episoder.

Har du fler frågor så kan jag besvara dom så gott jag kan iaf.

Sidan laddades på: 0.250 sekunder