Har frågor till någon med bipolär sjukdom, eller anhörig.

Mer
9 år 1 månad sedan #717396 av kanskejanej
Hej!

Jag tänkte höra om det finns någon här med bipolär sjukdom, som vill dela med sig av hur det känns? Jag har själv börjat misstänka att jag har något bipolärt syndrom.

Det som gör mig misstänksam är;

-jag har självmedicinerat och missbrukat alkohol, tar återfall ibland. Då går det åt helvete.

-Dålig på det här med ekonomi

-Har ett stort konstnärligt kreativt driv i perioder, kan vara väldigt ambitiös och kan själv uppleva det som världens bästa konst, (haha). Är väldigt driven i att ordna upp mitt liv. Tar mig an mycket projekt som generar en för stor stress och jag blir deprimerad. Då orkar jag inte ta tag i någonting, blir väldigt passiv och känner en enorm skuld och skam. Skiter då i allt.

-Tankarna kan rusa fram ibland.

-Humöret svänger mellan topp och botten, hittar inget mellanläge, känns väldigt märkligt.

-Jag har haft depression och psykotiska symtom (vanföreställning) också som diagnos, och medicinerats mot det. Men jag vet inte om det kanske var mani egentligen. Men det var av paranoid karaktär bland annat.

Jag bara undrar hur ni upplever er bipolära sjukdom. Jag måste hitta rätt hjälp, för det går inte längre. Ska ta upp det här med psykiatrin, tänkte bara höra lite här. Eller så kanske är jag på väg in i en ny psykos, jag vet inte.

Mvh.
Mer
9 år 1 månad sedan #717455 av Nissegossen
Hej och välkommen kanskejanej! Det finns några här på sajten som har bipolär som diagnos, de är nog bättre än jag till att reda ut det, så du får något svar.
Ha en trevlig kväll!
Nisse

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
9 år 1 månad sedan #717457 av Geta
Välkommen!

Har en bekant med bipolär sjukdom. Dina symtom liknar hennes.
Mer
9 år 1 månad sedan #717472 av kanskejanej
Tack hörni! Vi får se om någon av dom har lust att svara i tråden sen!
Mer
9 år 1 månad sedan #717487 av mumrik
Jag har länge haft diagnosen cyklotymi en mindre dramatisk form av bipolär. Har varit högfungerande men fick en psykos 2013 pga utmattning på jobbet och samtidig utsättning av medicin...
Nu har jag fått diagnosen schizoaffektiv eftersom mina känslorna är det som styr mitt mående. Det kan gå från eufori till suicidtankar under en och samma dag. Jag är på bättringsvägen men inte helt stabil. Håller fortfarande på att hitta rätt medicinkombo. Hoppas de kan hjälpa dig inom psykiatrin. Just nu står jag på Abilify och sömnmedicin. Var rädd om dig!
Mer
9 år 1 månad sedan #717507 av Admin1
Det brukar ta lång tid 10 år från första symptomet till en bipolär diagnos. Förutom bipolär kan psykotiska depressioner och schizoaffektiv vara aktuell. Men svåra depressioner kan ibland också framkalla psykotiska symptom samt psykotiska symptom kan ibland vara en biverkan till antidepressiva. Vid bipolär finns enbart psykotiska symptom vid mani eller depression, men vid schizoaffektiv kan psykotiska symptomen komma när som helst.

Här finns ett test, som skall visa om man har bipolär:
manodepressiv.se/test/