Orsaker till schizofreni och andra psykiska sjukdomar

Mer
18 år 1 månad sedan #34113 av micke sd
Schizofreni har troligen flera olika orsakar. Den vanligaste är mest troligt svåra förträngda trauman som när de kommer upp från förträngt tillstånd från minnesbankerna i medvetandet orsakar ett psykotiskt skov med diverse för schizofreni kända symptom som förvirring, försämrat omdöme, vanföreställningar m.m. pga av starka ångest eller smärtkänslor i kombination med svåra inre konflikter vilka kan orsaka sjukdomsskov.

Neuroleptika kan, i bästa fall, verkar det som, förhindra skov genom att dämpa ner intensiteten i de traumatiska upplevelserna så att man inte blir psykotisk, inte råkar ut för sjukdomsskov.

Schizofreni som orsakas av trauman är enl. min mening det enda som borde kallas för schizofreni så att man inte blandar ihop "äpplen och päron" vilket kan leda till felbehandlingar.

Jag vill även klämma in att jag tror att de flesta psykiska störningar, alltså inte bara schizofreni, orsakas av trauman och negativa känslor.

Låt mig förklara närmare. En del sjukdomar som brukar diagnostiseras som schizofreni beror troligen på genetiska fel alternativt konstruktionsfel pga mutationer i celler i hjärnan samt i en del fall förgifning orsakad av droger av olika slag.

Ifall "schizofrenin" orsakas av t.ex genetiska fel så kräver det annan medicinering än om den orsakas av traumatiska upplevelser är jag övertygad om. En del neuroleptika tror jag är designad för att hjälpa mot både vissa genetiska fel samt mot den typ av schizofreni som beror på trauman. Alltså de verkar vara kombinationspreparat vilket mest troligt orsakar onödigt mycket biverkningar såvida man inte lider av både genetiska fel samt psykosskapande trauman på samma gång.

Om man lider av gen fel så behöver man en sorts medicin som kompenserar över alt. underproduktion av vissa ämnen i kroppen men om sjukdomen beror på psykosskapande trauman så behövs en annan typ av medicin son dämpar ner styrkan i trauman så att du inte blir psykotisk. Och om du lider av felkonstruktion i celler i kroppen som då kanske inte förmår producera tillräckligt av vissa ämnen så då blir ju slutsatsen att det i så fall behövs en annan medicin för det tillståndet.

Vad jag vill säga med detta är att läkarna troligen ofta blandar ihop "äpplen och päron" viket då ibland, kanske ofta leder till felmedicinering och även att man inte tror att psykoterapi kan hjälpa vid schizofreni som orsakas av trauman, vilket en del läkare inte tror att terapi kan göra.

Om man lider av trauma-schizofrenin då är ju lösningen att med olika terapier eliminera traumana t.ex. med hjälp av psykoterapi eller andra metoder som kan ta bort trauman. (Läs gärna mitt inlägg om klassisk musik idag på "mina behandlingstips" i forumet).

Länken dit: <!-- l --><a class="postlink-local" href=" www.viska.se/phpBB3/viewtopic.php?f=5&am...c.php?f=5&t=3864 [/url]<!-- l -->

Om du lider av genetiska fel eller felkonstruerade celler i kroppen så finns det hjälp för det också pga han däruppe har makt över materien och kan hela också sådant. Men du kanske behöver söka honom &quot;on-line&quot; för att få reda på om det finns något hinder för ett övernaturligt helande. T.ex. sä kan man enligt vad jag erfarit behöva förlåta sig själv innan den kosmiska kraften kan hela dig från sjukdomar. Det kan vara ett hinder i vissa fall verkar det som.

Läs gärna också mitt inlägg om &quot; Att förlåta kan hjälpa dig att må bättre och att bli frisk&quot;
på länken: <!-- l --><a class="postlink-local" href=" www.viska.se/phpBB3/viewtopic.php?f=5&am...c.php?f=5&t=3865 [/url]<!-- l -->

/ micke
Mer
18 år 1 månad sedan #34267 av Undrande
Man kan aldrig skilja biologi från miljö.

Jämför med en bil.
Den går bra garantitiden ut fast den har en undermålig del.
Undermåligheten syns först när andra delar börjat slitas och då gör den att de antigen slits mer, eller, att den undrmåliga delen går sönder.

Detta är speciellt tydligt då bilen utsätts för stark värme eller sträng kyla.
  • cfk
  • Besökare
  • Besökare
18 år 1 månad sedan #34287 av cfk
Orsakerna är ju alltid olika kombinationer av fel på "hårdvaran" (hjärnans celler och kemi) och "mjukvaran" (tankar, minnesinnehåll, känslor, kommunikation o miljö), där allt hänger ihop.

Oavsett orsaken så får schizofrena likartad kemisk obalans i sin hårdvara dvs. hjärnan (dopamin), som alla antipsykosmediciner försöker rätta till.

Sedan gäller det att man lyckas köra sin hjärna så att den klarar belastningen och kan utvecklas! Terapi o miljö anpassad efter behov.
Mer
18 år 1 månad sedan #34405 av Amanita
Nu tror jag visserligen inte på den vetenskapliga föreställningen, eller är det en förutsättning för att få diskutera här?

Hur som helst, jag har alltid kommuniserat med andliga väsen ända sedan jag var väldigt liten, inget som tillkommit eller förändrats under tidens lopp. Jag kan inte komma på några trauman som jag skulle kunna ha utsatts för i tidig ålder, det skulle möjligtvis kunna vara att mamma fick en överdos av lustgas när jag föddes, hon skrattade hejdlöst under hela förlossningen. Jag känner många vänner som anser sig kommunisera med andliga väsen och som inte har någon schizofren diagnos, så man skulle kunna dra den slutsatsen att det för många finns en andlig dimension i tillvaron.

Man kanske istället skulle fråga sig om det är sjukligt att inte förnimma en andlig dimension? Att man då liksom tappat kontakten med själen och enbart lever i sitt intellekt?
Mer
18 år 1 månad sedan #34430 av Amanita
Niklas: Låter vettigt det du säger. Symptom behandling är förstås viktigt också, men men att inte behandla djupare liggande orsaker är på något sätt som att inte behandla alls. Om man tänker sig att en själslig sjukdom kan ge sig till uttryck i form av fysiska symptom, varför skulle inte obalanser i hjärnan kunna vara det då också?