Har mobbade individer större risk att få paranoia?

Mer
8 år 6 månader sedan #773880 av MsTibbs
Jag är fs mobbad och paranoid...
Mer
8 år 6 månader sedan #775033 av Vatten

Vilja skrev: Blivit mobbad hela uppväxten och jag tror det har bidragit en del.


Om det visar sig att världen är farlig, är det nog inte heller så konstigt att man tror att värden kan vara farlig.
Mer
8 år 6 månader sedan #775034 av Vatten
Problemet kan ju också vara att rädsla är dyrt och om det är ett träd som spruckit på något ställe så läcker energin ut. Självbevarelsedriften slår till och det som kan finnas i tankarna just då fastnar och en låsning som är dyr. Svårhaltad med brutet ben.

Så Kåda av på fel sätt blir ett pärlband med tiden om den får loopa. De senaste flugorna som flutit i land förefaller enligt genetiska analyser ha något förvånat i blicken **Se upp** Se upp svängande himmel* Så visst lite drop out blir det nog även på senaste flugan. Allt man ser och hör är nog ändå bara vågverkan och träden ringer Halo halo. och visar att många drop outs kan bilda en regnbåge ändå.
Mer
8 år 6 månader sedan #775172 av Saari
Jag tror att det är en stor bidragande effekt till att drabbas av paranoia. Frågan är bara om den är psykotisk eller inte.

Jag har varit mobbad och jag tror att jag även tar illa upp och håller uppe en gard som gör att jag är extra känslig för saker som andra inte skulle reagera på, allt från blickar till tonfall och så vidare. Det gör att jag antagligen också sänder ut vibbar som gör att folk agerar annorlunda kring mig. Ibland uppfattar jag saker fel men förstår inte att det är fel, därför blir det paranoia eftersom inga har gaddat ihop sig på riktigt mot mig utan att det bara är i mitt huvud.

Jag måste göra reality-checks med min andra hälft väldigt ofta för att veta om jag är nojjig eller om det faktiskt är som jag uppfattar det.
Mer
8 år 6 månader sedan #775173 av Drummer
Paranoia är psykotisk om man tror på föreställningen även om man är lugn. Lugnar man ner sig och förstår att Paranoian inte är så farlig så är det mer illusion! Man kan drabbas av paranoia illusioner vid depression också!
Mer
8 år 6 månader sedan #775186 av Geta
Som schizofren utsätts man för mycket mobbning på grund av stigmatiseringen.
Man uppfattas som udda. Folk gillar inte olikhet.