schizofreni och asperger/autism?

  • hyy
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
18 år 2 veckor sedan #36317 av hyy
Hej! Jag är intresserad av psykologi och har bara några frågor..

Var går egentligen gränsen mellan hebefreni schizofreni och asperger? Det finns ju flera saker som kan vara lika. Jag läste att hos dem med hebefreni är "hallucinationer och vanföreställningar flyktiga och fragmentariska". Och de med asperger sägs ju kunna bli tillfälligt psykotiska när de är för pressade. Det är ju nästan samma sak, eller det måste ju vara svårt att bedöma skillnaden iaf?

Samma sak med den känslomässiga blockeringen och känslomässiga upplevelser. Hur bedömer man ifall det beror på autism eller ifall det är fråga om schizofreni?
mch/
  • Exocet
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
18 år 2 veckor sedan #36321 av Exocet
Svar från Exocet i ämnet schizofreni och asperger/autism?
Diagnosen hebrefreni finns inte kvar i diagnossystemen.
Antagligen är det just för att den bara beskriver de problem en aspergerperson får i vuxenlivet.
Kanske är det forna tiders namn på just asperger, diagnosen har inte funnits så länge.

(Det här är min egen teori, jag har asperger)
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
18 år 2 veckor sedan #36362 av
Svar från i ämnet schizofreni och asperger/autism?
Alla kan bli psykotiska under press.
Det är inte svårt att pressa en välvillig försökande eller rädd aspergare.

En sant psykotisk har en klar feluppfattning om verkligheten, en aspergare har normalt en annorlunda syn på den.

Sen måste aspergerproblemen kunna dokumenteras från unga år, de börjar inte i 15-årsåldern.. Men "symtomen" förändras ju också sedan med iden, och man uppfyller kriterierna för olika diagnoser...