Kan en vanföreställning försvinna utan att man utmanar den?

Mer
8 år 1 månad sedan #808471 av Arch88
Jag har funderat en hel del på det här, en anledning till att de säger att jag har psykos är att jag har en del uppfattningar som andra tycker är konstiga men jag tycker det är svårt att säga riktigt vad som är psykos och vad som är att jag helt enkelt är väldigt annorlunda från andra människor i mitt sätt att tänka.

I min första akuta psykos så kulminerade allt i att jag trodde att säpo var ute efter mig och jag var tvungen att fly landet och bodde sedan i tyskland under några månader, det tog ett tag men till slut så kände jag att jag typ "vaknade" lite och började fundera mer på vad fan jag höll på med egentligen.

Samtidigt så såg jag inte det som en psykos förrän helt nyligen, jag trodde mest att jag var väldigt deprimerad. Jag har tagit både zyprexa och abilify i flera månader och det känns inte som att jag har "vaknat" på samma sätt och insett att det jag tänker är "vanföreställningar".

Nu har jag satt igång med risperdal och har precis trappat upp till 2 mg men märker mest att jag är lite dimmig i huvudet, har fortfarande främst lukt och känselhallucinoser och särskilt känseln har jag väl haft riktigt länge. Kan jag vänta mig att jag helt plötsligt vaknar och att de sakerna som plågar mig, typ att jag alltid känner att polisen kommer för att hämta mig när någon ringer på dörren och inte kan göra några ljud ifrån mig hemma (som att spela musik eller har volym på tvn) försvinner helt plötsligt?

Och det där är ju bara det som jag kan hålla med om att det kanske är lite paranoida tankegångar, tänk på allt som kanske finns som jag inte vet om? Skulle vara intressant att se hur några av er har upplevt det som har fått hjälp av antipsykotisk medicinering och blivit av med vanföreställningar som ni inte visste om och som ni inte aktivt "utmanat"...
Mer
8 år 1 månad sedan #808476 av Geta
Man klarnar till lite i taget från sina vanföreställningar. Det kluriga är att man i regel
inte är medveten om sina vanföreställningar. Jag kan ha en massa vanföreställningar
som jag inte vet om idag.
Mer
8 år 1 månad sedan #808482 av Arch88
Ja... det är jobbigt att tänka på det, vissa av mina unika egenskaper och tankar är ju liksom bra och jag skulle inte vilja bli av med dem
Mer
8 år 1 månad sedan #808483 av Admin1
Ja, vanföreställningar brukar försvinna. När man blir inlagd brukar dosen av antipsykotikan tillfälligt höjas. Det som är viktigt är att sova tillräckligt, motverka ångest och minska på stress. Vid psykos blir hjärnan lättare överbelastad och de ökar risken för tankefel som vanföreställningar. Det är bra att sanningstesta vanföreställningar och ifråga sätta om de är sanna.

Läs mer här om paranoia:
[url:3bn8hmh8]http://www.viska.se/index.php/sjalvhjalp/989-oevervinn-din-paranoia[/url:3bn8hmh8]
Mer
8 år 1 månad sedan #808495 av Arch88
Ni som har så bra koll då - jag ska till psykosrehab nu och jag antar att de kommer guida mig lite där men hur vet man om något är en vanföreställning? Jag läste länken som du la upp admin1 men det känns som att de tricken mest funkar om något plågar en som man tänker.Men om det bara är konstigt och inte plågsamt att tänka en viss sak, hur gör man då?
Mer
8 år 1 månad sedan #808568 av Admin1
En vanförestänning är en felaktig tanke. Oftast handlar det om att man är förföljd eller spionerad på. Men kan vara andra saker som utomjordingar mm. Det finns verkliga vanföreställningar och overkliga vanföreställning. En verklig vanföreställning är att grannen är pedofil. Kan vara sant, men är det inte. Utomjordingar är overklig vanföreställning. Uppenbart overklig. När man har psykos framstår vanföreställningar som verkliga och att säga till personen att de är fel hjälper inte.