Hur länge varar en psykos?

  • Pimed
  • Besökare
  • Besökare
3 år 10 månader sedan #1261599 av Pimed
Svar från Pimed i ämnet Hur länge varar en psykos?

Fantasio skrev: Hur lång är genomsnittspsykosen? En månad? Klingar den av automatiskt, eller tillskrivs förbättringen antipsykotika?

När jag var inlagd länge en gång kom och gick psykosen som i vågor. Jag var inte knallpsykotisk, men hade påtagliga besvär med hallucinationer till och från.


Psykosen försvinner inte pga antipsykotiska, utan antipsykotiska ger insikt i sin sjukdom så man lugnar ned sig.
Mer
3 år 10 månader sedan #1261680 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Hur länge varar en psykos?
När man har psykos blir man oftast inlagd. Frivillig vård varar en månad och tvångsvård 3 månader. Ger viss insikt hur länge psykosen varar.
Mer
3 år 10 månader sedan #1261728 av MsTibbs
Svar från MsTibbs i ämnet Hur länge varar en psykos?
Hälften har jag varit inlagd 3 veckor, resten av 10 ggr något kortare. En gång bara 4dagar. Jag brukar hamna på psykosavdelningarna.
  • dietcoke
  • Besökare
  • Besökare
3 år 10 månader sedan #1261802 av dietcoke
Svar från dietcoke i ämnet Hur länge varar en psykos?
Jag minns när jag blev inlagd min allra första gång så hade de en ung kille på avdelningen som fick hanästan halva utrymmet för sig själv. Han attackerade andra om de kom nära honom. Han hade slutat prata, men kunde gråta ibland... Personalen sa om honom att han skulle iväg till rehabilitering, för att "bli sig själv" igen. Det var som om han hade kollapsat helt och hållet. Han hade musikrummet, målarrummet, syrummet osv helt för sig själv under flera månader. Vi andra satt i rökrummet som fortfarande fanns på den tiden.
  • Fantasio
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Jubelhedersmedlem
  • Jubelhedersmedlem
  • Ich bin der Bub vom Thüringen
Mer
3 år 9 månader sedan #1263672 av Fantasio
Jag undrar hur pass vanligt det är att inte medicinera mot psykos. Men har man "lindrig" psykos kanske man kan fungera skapligt och ingen ringer polisen.
Mer
3 år 9 månader sedan #1263690 av Rrusheflower
När jag har ångestattacker varar det i flera timmar innan det går över.