Jag har inte kvar psykos men har kvar vanföreställningar?

  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
6 år 3 månader sedan #1005541 av
Mer
6 år 3 månader sedan #1005543 av Fantasio
Vet inte. Jag har lite ovanliga tankar rätt ofta. Jag vet med mig att de är ovanliga, det är inget som påverkar mig negativt.
Mer
6 år 3 månader sedan #1005546 av Inwatto
Vanföreställningarna försvinner inte automatiskt när psykosen klingar av; man kan behöva verklighetspröva och ersätta varje sådan med något bättre.

Jag hade en period när jag satte upp "dagens vanföreställning" på kylskåpet och funderade över vad jag skulle tro istället.

Prata inte med hat i munnen!
Mer
6 år 3 månader sedan #1005551 av idefix
Jag är lite i samma sits som du. Jag är inte psykotisk, men jag har kvar vanföreställningar. Alltså föreställningar som "alla" utom jag vet är osanna, men jag tror ju på föreställningarna.

Alltså får jag verklighetspröva ganska ofta, och inte reagera annat än mentalt på föreställningarna.
Mer
6 år 3 månader sedan #1005555 av memphis
Jag känner också igen detta. Jag har inte haft psykos på jättelänge, men jag har övertygelser som i stort sett ingen tror stämmer. Och de räknas in som paranoida vanföreställningar men jag kan aldrig riktigt se dem så. Men jag förstår att det låter som vanföreställningar för andra. Jag blir aldrig av med det här, men kanske kan det bli bättre.
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
6 år 3 månader sedan #1005557 av
Det är juh så Fantasio, man vill helst va normal!
Inwatto och Idefix jag har inte styrkan att ifrågesätta tankarna för jag har fullt upp att ignorera det för att inte låta det styra mej och mitt liv! Men om det är så då måste jag byta min taktikt att låta energin gå till att ignorera börja iställa ifrågasätta hur verkligt är det egentligen?
Jag har hört ispegelland att terapin som är relativt ny metakognitiv terapi MCT har bra effekt för detta när antipsykotiska inte ger effekt helt, iaf enligt Admin1!

Är det nån härinne som har testat terapin MCT?