Psykologin bakom psykos

Mer
5 år 4 månader sedan #1106009 av Erik
Någon som läst Carl Jung, Bertram Karon, R. D. Laing eller John Weir Perry? De hävdar ju att psykoser i.a.f. till större del har psykologiska orsaker. Uppmanar inte till att sluta med medicin men det kanske finns mer man kan göra åt saken? Tror psykoterapi ska fungera men det ska vara svårt, kräva kompetens och dedikation. Har själv en väldigt bra terapeut. Får i.a.f. ta och läsa nämnda psykiatriker nån gång.
Mer
5 år 4 månader sedan #1106011 av Melody
Svar från Melody i ämnet Psykologin bakom psykos
Min psykolog betonar att det är kemisk obalans i hjärnan. Själv tror jag det är 50/50. Ska kolla in författarna.
Mer
5 år 4 månader sedan #1106062 av Geta
Svar från Geta i ämnet Psykologin bakom psykos
På 1980-talet gick jag i långvarig psykodynamisk terapi. Min psykoterapeut/läkare trodde inte på det biologiska. Jag visade inga tecken på hjärnskada.
Mer
5 år 4 månader sedan #1106070 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Psykologin bakom psykos
Troligen är ärftliga faktorer orsaken. Det verkar som kopplingarna mellan delar av hjärnan är störd, men varför vet man ej. Psykoterapi har ingen starkt bevisad effekt. Om det tar lång tid av psykoterapi att bli bättre kan det vara sjukdomens naturliga förlopp för den blir lindrigare med åren.
Mer
5 år 4 månader sedan - 5 år 4 månader sedan #1106091 av Nissegossen
Svar från Nissegossen i ämnet Psykologin bakom psykos
Man lär sig tackla sjukdomen med åren, det var länge sedan nu jag låg inne för psykos inte sedan årsskiftet 1986/87

Jag hade inte läst Jung men oberoende av honom kallade jag inom mig det självet det jag hade där. Det finns inte ett bättre ord för det

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Last edit: 5 år 4 månader sedan by Nissegossen.
Mer
5 år 4 månader sedan #1109877 av Erik
Svar från Erik i ämnet Psykologin bakom psykos

Geta skrev: På 1980-talet gick jag i långvarig psykodynamisk terapi. Min psykoterapeut/läkare trodde inte på det biologiska. Jag visade inga tecken på hjärnskada.

Hur gick det? Hur arbetade ni?