Akut övergående psykos ospecificerad

Mer
5 år 2 månader sedan #1122818 av Modesty
Ingrid64marie Det jag känner är väl att jag kanske har förminskat den funktionsnedsättning jag fått av psykos för att jag inte velat få diagnosen Schizofreni. Nu istället undrar jag om jag faktiskt klarar av studier och arbete. Jag tycker att mitt minne är sämre och även att jag är tröttare.
Mer
5 år 2 månader sedan #1122819 av Geta
Det är väldigt omtumlande att få sin första psykos. Det är ingenting som man kunnat föreställa sig innan.
Mer
5 år 2 månader sedan #1122821 av Modesty
Det stämmer verkligen. Det är en så märklig grej.
  • ingrid64marie
  • Besökare
  • Besökare
5 år 2 månader sedan #1122824 av ingrid64marie
Svar från ingrid64marie i ämnet Akut övergående psykos ospecificerad
när jag fick min första psykos, så förnekade även jag det, kunde inte ta in det och samtidigt gav personal och läkare dålig information, sa bara att du är schizofren,sen var det inte mer med det från deras sida när det gällde förklaring, kommer du in första gången så är allt nytt psykos, schizofreni du varken vet eller förstår vad som händer med dig,jag blev rädd, och ville ha ord på det jag upplevde så att jag kunde börja förstå vad som pågick. Första psykosen fick jag 1986. Jag hoppas att man idag förklarar och pratar mer med dig vad du genomgår.
Mer
5 år 2 månader sedan #1122831 av Modesty
Det kan ha blivit bättre. Jag tycker att psykiatrin har varit vänliga och omhändertagande. Men, jag fick ju förstås gå igenom en del bedömningar då det var en frågeställning om schizofreni. Problemet är att jag precis som du har stängt av lite. Jag har nog varit dålig på att ta emot hjälp. Det känns som om jag har haft fokus på att överleva och jag har haft fokus på att undvika en schizofrenidiagnos samtidigt som man får ju enormt mycket sämre självförtroende och självkänsla efter en psykos samtidigt som man precis som du säger försöker förstå vad som har hänt. Kanske börjar jag så här ett år efter psykosen bli lite mer redo att prata mer med psykiatrin. Jag har hållit mig lite undan. Förutom att jag har gått på läkarbesöken förstås.
Mer
5 år 2 månader sedan #1122918 av Admin1
Ofta tar det 6 månader att återhämta sig efter första psykosen. Närminne och koncentration kan ta lång tid att träna upp. Det som är viktigt är att undvika fler psykoser för de kan försämra en och antipsykotikan kan förlora sin effekt.