Finns det psykoser

  • Jocke
  • Offline
  • Jubelhedersmedlem
  • Jubelhedersmedlem
  • raka spåret är enklare än kringelikrokar!
Mer
4 år 10 månader sedan #1149720 av Jocke
Svar från Jocke i ämnet Finns det psykoser

Cosmos skrev: En grandios självbild har att göra med en urusel självkänsla. För att kompensera denna blåser man upp sig själv vid psykisk ohälsa. Det är också det som kännetecknar en narcissistisk personlighetsstörning.


Jag undrar om det verkligen går att förändra en narcissist till en pluralistiskt person? Självhävdelse är ngt naturligt och betecknas oftast som subjektiv inom bl. a. filosofin. Men oftast är det en självförsvarsmekanism vid svåra tillfällen, men svår narcissism är sjuklig och hur bär man sig då åt att angripa vederbörandes ego? Länken nedan kan nog ge ett svar?

utforskasinnet.se/neutralisera-en-narcissist/

Vars är världen på väg?
Mer
4 år 10 månader sedan #1149741 av Modesty
Svar från Modesty i ämnet Finns det psykoser
Jag förstår fortfarande inte riktigt. Vid schizofreni har man alltid psykotiska symptom alltså så man är alltid lite i en psykos alltså. Psykosen tar aldrig riktigt slut eller?
Mer
4 år 10 månader sedan #1149748 av Geta
Svar från Geta i ämnet Finns det psykoser
Modesty,

Ja, så tror jag att det är.
Mer
4 år 10 månader sedan #1149773 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Finns det psykoser
Vid psykos har man mer symptom än normalt och det finns tester, som PANSS-testet där ett visst antal symptom poäng ger psykos. Men psykoserna brukar avta, men om inte antipsykotika ger effekt får man psykos varje år. Antipsykotika minskar psykossymptom och psykoser.
Mer
4 år 10 månader sedan #1149786 av MsTibbs
Svar från MsTibbs i ämnet Finns det psykoser
Mor säger att hon haft patienter som varit psykotiska när de var ”friska” till och med. Trots höga doser av Leponex och Zyprexa.
Mer
4 år 10 månader sedan #1149788 av Geta
Svar från Geta i ämnet Finns det psykoser
Det går inte att kalla någon frisk som är psykotisk.