Varför denna diagnos?

  • Fantasio
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Jubelhedersmedlem
  • Jubelhedersmedlem
  • Ich bin der Bub vom Thüringen
Mer
4 år 9 månader sedan #1168728 av Fantasio
Jag tror att diagnoser sätts lite hur som helst. Har du schizofreni, anser du? Jag själv är annorlunda så till den milda grad att jag räknas som psykiskt sjuk. Jag håller med. Jag fortsätter ta mig själv som exempel. Hamnade på psykakuten då jag inte mådde bra och fick en tids vård. Man pratade med läkare på ronderna. Allt man då sa tolkades som psykos oavsett vad man sa. De hade redan bestämt sig. Fast när diagnosen sattes vet jag inte. Men sätts man in på Zyprexa o allt vad det var o sedan blir "permanent" sjukskriven 25% betraktas man som schizofreniker.

Jag tycker inte att det ska räcka med att man har ett och annat symptom för att få diagnosen schizofreni. Jag tycker att psykiatrin är fördomsfull, eller vad man ska säga. Ett exempel: det är på modet att ge folk diagnosen ADHD. Har en gammal arbetskamrat som har fått den på senare år. Det tycks räcka med lite koncentrationssvårigheter för att få den diagnosen.

Jag kan mest ta mig själv som exempel. När jag pratar blir det till tankestörning, eller om det heter stört tal. Det är ju fördomsfullt. Alla som är lite egna har inte schizofreni.
Mer
4 år 9 månader sedan #1168736 av Cosmos
Svar från Cosmos i ämnet Varför denna diagnos?
Diagnoser ställs inte hur som helst. Istället följer man slaviskt diagnosbibeln DSM (Diagnosis Statistical Manual of Mental Disorders) där man betar av den ena punkten efter den andra.

Sedan om det hela är en riktig diagnos på just den här personen, är inte så viktigt. Även om det har blivit bättre.
Mer
4 år 9 månader sedan #1168738 av Geta
Svar från Geta i ämnet Varför denna diagnos?
Skulle du kunna försörja dig själv om du inte hade diagnosen schizofreni, Fantasio?
Mer
4 år 9 månader sedan - 4 år 9 månader sedan #1168745 av Kn@sen
Svar från Kn@sen i ämnet Varför denna diagnos?
Håller med i mycket, Vissa diagnoser sätts väldigt lätt men tror samtidigt inte att just den din vän fick är en av dom.
I grund behöver alla som lever i Sverige försörjning,
olika tider har det varierat också hur arbetsförmåga bedöms mycket efter hur behovet set ut i Sverige.
Antalet förtidspensionärer och kraven för att bli det har därför varierat över tid.
Senare tid har det gått lite inflation på att sätta diagnoser, tror också att de som sätter dem inte bara tittar slaviskt i DSM .
Uppfyller man vissa kriterier samt har liknande besvär och varit svårt sjuk med lång frånvaro av arbete, kan de nog göra en snällare bedömning.
Allt för att göra det bättre för individen och även samhället i stort, kan slå fel givetvis. men detta är vad jag tror och har sett tidigare.
Om det verkligen är så låter jag vara osagt, men ändå värt att diskutera.

Korrigering: Läste igenom lite för snabbt, uppfattade att din vän fått schizofreni diagnos.
Last edit: 4 år 9 månader sedan by Kn@sen. Orsak: Korr
Mer
4 år 9 månader sedan #1168756 av Nissegossen
Svar från Nissegossen i ämnet Varför denna diagnos?
Jag själv som då var inlagd på psykiatrin för att ställa diagnos på mig, var jag den förste som ställde diagnos på mig. Jag sade på en fråga från en annan patient, vad tror du har för diagnos? Schizofreni var mitt svar

Hon rös synbart när hon fick svaret

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
4 år 9 månader sedan #1168759 av Geta
Svar från Geta i ämnet Varför denna diagnos?
Jag ställde också diagnosen schizofreni på mig själv i ett tidigt skede. Det dröjde flera år innan jag fick den diagnosen officiellt. Det var först, när jag skulle sjukpensioneras på heltid.