Känslor som kommer med psykoser??

  • ingrid64marie
  • Besökare
  • Besökare
4 år 8 månader sedan #1172760 av ingrid64marie
Svar från ingrid64marie i ämnet Känslor som kommer med psykoser??
Till IngeF, jag tycker inte du ska tänka på dig själv som mentalt defekt, du rår själv inte för att du har fått sjukdomen, jag vet med mig själv när jag fick min första psykos och fick höra att jag var schizofren så kunde jag inte ta det till mig och felet var mitt,jag skämdes, det är en märklig sjukdom helt oförståelig, men icke desto mindre så anser jag mig att vara en okej människa, brister har jag men det har även andra ingen är komplett. Om inte sjukdomen haft ett sådant skamfilat rykte, så kanske det inte hade varit så svårt att höra orden du har schizofreni. Många dörrar hade kanske då också stått öppna istället för att som idag stängas helt.
Mer
4 år 8 månader sedan #1172776 av Vittrad
Jag tänker på en känsla som ofta kommer efter en psykos. Och det är skam. Om man nu kommer ihåg det så skäms över allt random skit man sagt och gjort när man varit i psykosen.

Hur blir man kvitt denna skam? Hur "städar" man upp efter den oreda man ställt till med, i sig själv och i sin relation till andra? Många isolerar sig nog och blir kanske även deprimerade.
Mer
4 år 8 månader sedan #1172831 av Admin1
Ångest och rädsla är nog det vanliga för paranoia och vanföreställningar kan vara skrämmande. Vissa kan få PTSD efter psykosen och återuppleva skräcken. Skammen efteråt kan man slippa om man lägger beteendet på sjukdomen och inte sig själv.
  • RainNo2
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
4 år 8 månader sedan #1172861 av RainNo2
Svar från RainNo2 i ämnet Känslor som kommer med psykoser??
Ja vittrad! Skammen är för stark för att må bra trots att man icke har psykos längre.