Någon som projicerar sin psykos (?) på mig

  • earthing
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Järnmedlem
  • Järnmedlem
  • "Keep making me laugh. Let's go get high."
Mer
4 år 6 månader sedan #1186235 av earthing
Hej,

Mitt första inlägg här. Jag måste hålla mig rätt diffus här, av lite olika skäl. Hur som helst: någon i min närhet liksom projicerar sin gräns(?)psykos på mig. Säger att jag är biploär, manisk, psykotisk osv. (jag är inget av dom nämnda, jag har en väldigt lång historik inom psykvården, tyvärr, det har utretts)..

Och så fort jag påpekar att jag tycker att den här personen är åtminstone väldigt verklighetsfrämmande (det sägs rätt sjuka saker som är så långt i från sanna som det kan bli) blir det attack på mig som bara går ut på att jag är sjuk/psykotisk osv. Det är enbart mot mig dom här sakerna triggas. I övrigt är personen ganska normal, så vitt jag vet.

Enligt en av mina personliga Expertpaneler har den här personen eventuellt Komplex PTSD också (som jag förstått det ingen officiell diagnos eftersom den inte kom med i ICD-11?), och lägg till på det ett relativt gravt alkoholmissbruk. Vad ska jag göra?

Det jag *vill* är att fixa ett Vårdintyg på den här personen (eftersom jag inte kan ta hen till någon sjukvård) men jag vet inte om det är möjligt, eller ens bra tänkt? Det ska väl gå att fixa ett Vårdintyg utan att läkaren har träffat personen? Men jag förstår att det lär bli rätt svårt/semiomöjligt?
  • PsychoWard
  • Besökare
  • Besökare
4 år 6 månader sedan #1186236 av PsychoWard
Svar från PsychoWard i ämnet Någon som projicerar sin psykos (?) på mig
det är ett helvete att sätta på diagnoser på folk.

man kan inte ge bort något man inte har själv. förbannar man andra så är man i hög risk att få den tillbaka på sig själv, hundrafalt av Herren.
Mer
4 år 6 månader sedan - 4 år 6 månader sedan #1186256 av Nissegossen
Hej! välkommen till viska.se




För att få in någon, krävs ett s.k tvåläkarintyg

www.medicinkompendier.se/druckversion.as...answerid=0&drucken=1

www.praktiskmedicin.se/sjukdomar/vardint...risk-tvangsvard-lpt/

Du nämnde att personen är kraftig missbrukare av alkohol det kan bli LVM hem. Du får här en söksida
www.google.com.vn/search?sxsrf=ACYBGNS12...igB&biw=1143&bih=660

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Last edit: 4 år 6 månader sedan by Admin1.
Mer
4 år 6 månader sedan #1186282 av Admin1
För anhöriga kan psykiatrin erbjuda kurser, som familjeutbildning.

Tvångsvård är ganska svårt att få. Men anhöriga brukar reagera när det gått för långt. Andra märker om det finns behov av det.

www.viska.se/sjalvhjalp-2/sjalvhjalpsrad...gsvard-och-rattspsyk
Mer
4 år 6 månader sedan #1186299 av wasp
Hej! Välkommen till viska!
Mer
4 år 6 månader sedan - 4 år 6 månader sedan #1186339 av Cosmos
earthing,

Ja, jag känner igen mig. Hade min bästa vän som jag älskade högt över allt annat, som drabbades av en svår psykos där hennes vanföreställningar färgade av sig mot mig. Jag brukade känna att jag gick in i hennes tankemönster och agerade enligt vad hon kände. Så sjukt. Till slut drog hon in mig i psykosen, sedan försvann hon. Ett år senare fick jag ett brev från polisen där jag skulle infinna mig på ett förhör eftersom jag hade blivit anklagad av min vän för stöld, bl a en datafil. Polisen sade att det hela var ett rutin uppdrag och att de absolut inte misstänkte mig för något eftersom anmälaren var svårt sjuk. Så här efteråt har jag mått dåligt av polisens slutsats. Om man är sjuk kan man då inte drabbas av överutnyttjande och fel i rättvisans namn?
Last edit: 4 år 6 månader sedan by Admin1.