ärftligheten för schizofreni

Mer
4 år 6 månader sedan #1188992 av mrsearlgray
hej,
vet någon här hur ärftligt schizofreni är?
hur stor chans är det att ett halvsyskon till en schizofren och barn till en schizofren förälder får schizofreni själva?
har ingen uppenbar schizofren i min direkta familj, även om min farmor tydligen ska vara lite "udda" men av vad jag hört så har hon antagligen bipolär inte schizofreni.
Mer
4 år 6 månader sedan #1188993 av Recard2016
Mina kusiner är båda s.k framgångsrika i de här samhället. De fick göra gentest på sina jobb o det visade sig att båda hade anlag o risk för schizofreni.
Mer
4 år 6 månader sedan #1188994 av Geta
Svar från Geta i ämnet ärftligheten för schizofreni
Tror att miljön spelar in till stor del, även om ärftlighet också har betydelse. Anknytning för spädbarnet är viktigt.
Mer
4 år 6 månader sedan #1189058 av Loni
Svar från Loni i ämnet ärftligheten för schizofreni
Det värsta jag vet är spädbarnskrik. Dåliga föräldrar. Men det är som Geta säger. Jag har en syssling som oxå lever med schizofreni. Han lever ett normalt liv.
Mer
4 år 6 månader sedan #1189067 av Rrusheflower
Jag läste nånstans att om ena föräldern har schizofreni är det 30 % chans att barnet får schizofreni. Om båda föräldrarna har schizofreni då är det 60 % chans att barnet också får schizofreni.
  • PsychoWard
  • Besökare
  • Besökare
4 år 6 månader sedan #1189069 av PsychoWard
Svar från PsychoWard i ämnet ärftligheten för schizofreni
inte konstigt att det är större ju fler vårdnadshavare som har fått diagnosen eftersom risken att barnet diagnostiseras lär öka mångfalt beroende på om dens förälder har blivit utredd eller ej.