Ung och allt känns hopplöst eller meningslöst?

Mer
4 år 5 månader sedan - 4 år 5 månader sedan #1192985 av Loni
När man insjuknar i psykos är det extrema krafter man ska klara av. Man kämpar som fan och ibland vill man bara ge upp för man tror man klarar inte mera.

Men det är inte hela sanningen. Man behöver ge det tid och fortsätta kämpa och inte ge upp. Tillslut lär man sig leva hyfsat bra. Men det tar olika tid för olika människor som lever med olika former av psykossjukdomar. Hur sårbara, sköra och svaga vi än må känna det blir faktiskt bättre tillslut.

Kämpa på det lönar sig i längden och ibland måste man kämpa trots att allt känns lönlöst, kört eller åt helvete för det ska bli bättre.

Och ibland blir det bakslag vilket händer alla men man kommer lära sig efter misstagen vilket många unga inte förstår.

Ibland känna livet så bra att det känns som man lever i en dröm! Men det är pga jag gav tid att bli bättre efter att ha insjuknat och kämpa igenom helvetet som fan.

Det viktigaste man lär sig som alla gör att leva med sin sjukdom och leva ett sunt och bra liv.
Last edit: 4 år 5 månader sedan by Loni.
Mer
4 år 5 månader sedan #1193003 av Geta
Det blir bättre efter att man fyllt 40 år. Det gäller att hålla ut tills dess och inte gå ner sig fysiskt.
Mer
4 år 5 månader sedan #1193045 av memphis
Det är alldeles sant men är man i låt säga 18årsåldern så kan den trösten kännas alldeles för långt borta. 40 år känns då som ett helt liv bort. Men jag har inget bättre att säga själv. Det är sant att allt blir lättare med åren.
Mer
4 år 5 månader sedan #1193108 av Admin1
Efter första psykosen kommer oftast en depression. Jag tror att nyinsjuknade i framtiden kommer att få både antipsykotika och antidepressiva. Efter 5-6 år minskar symptomen och då sjunker också självmordsrisken.
Mer
4 år 5 månader sedan #1193126 av krokus
Efter min första psykos fick jag tjata om antidepressiv medicin. Detta var iofs ett tag sedan nu, år 2006-2007.
Mer
4 år 5 månader sedan #1193405 av Admin1
Förr var det inte så vanligt med antidepressiva vid schizofreni, men idag har 40 % det.