Aldrig besvärsfri

Mer
4 år 2 månader sedan #1221636 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Aldrig besvärsfri
Om antipsykotikan inte ger effekt kommer nog psykoserna årligen. I din ålder Fantasio brukar man slippa psykoser helt om man sköter medicineringen.
  • Fantasio
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Jubelhedersmedlem
  • Jubelhedersmedlem
  • Ich bin der Bub vom Thüringen
Mer
4 år 2 månader sedan #1222915 av Fantasio
Svar från Fantasio i ämnet Aldrig besvärsfri
Är det vanligast att ha en psykos och sedan aldrig mer? Lever de flesta med schizofrenidiagnos fullgoda liv? Dit räknar jag de som har sysselsättning, men fungerar skapligt i vardagslivet.
Mer
4 år 2 månader sedan #1222918 av Geta
Svar från Geta i ämnet Aldrig besvärsfri
Tvivlar på det, Fantasio.
Mer
4 år 2 månader sedan #1223082 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Aldrig besvärsfri

Fantasio skrev: Är det vanligast att ha en psykos och sedan aldrig mer? Lever de flesta med schizofrenidiagnos fullgoda liv? Dit räknar jag de som har sysselsättning, men fungerar skapligt i vardagslivet.

25 % har bara en psykos, som jag t.ex och det har oftast inga större problem. Men sedan varierar det med ålder, efter 20-30 år är nästan 60 % återhämtade. 1,4 % återhämtar sig per år ungefär.
Mer
4 år 2 månader sedan - 4 år 2 månader sedan #1223147 av IngeF
Svar från IngeF i ämnet Aldrig besvärsfri
Hvordan regnes psykose? Jeg har aldri vært symptomfri, men min familie har tatt unna så mange tilbakefall. Hvordan jeg skal hjelpe mor når hun blir dårligere aner jeg ikke. Sover knapt mer. De truer med å legge meg inn, men jeg må skjøte mors medisiner. Liter ikke på at hun tar dem selv. Galehuset er langt unna også.
Last edit: 4 år 2 månader sedan by IngeF.
Mer
4 år 2 månader sedan #1223369 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Aldrig besvärsfri
Det finns PANSS-testet där ett visst antal poäng leder till psykos, men ofta är det vanföreställningar och hallucinationer, som märks utåt. Man kan också vara misstänksam, grandios och aggressiv. Gissar att aggressivitet märks mest. Sedan agitation kan leda till akutbesök om man är överaktiv.