Finns psykossjukdom i din släkt?

Omröstning: Finns psykossjukdom i släkten?

Ja - nära släkting (föräldrar,syskon)
3 16.7%
Ja - mer avlägsen släkting
7 38.9%
Nej - ingen vad jag känner till
8 44.4%
Totalt antal röstare: 18
Endast registrerade användare kan delta i denna omröstning
Mer
4 år 4 månader sedan #1206638 av Zoidar
Förhoppningsvis ärver man även goda gener.

Anchored in Christ ✟

Mer
4 år 4 månader sedan #1206641 av Vittrad

Modesty skrev:

Vittrad skrev: Ja, min farbror har schizofreni. Det finns nog mer än så i min släkt men det är väldigt tabubelagt att prata om.

Pratar ni om det tillsammans?


Nej, inte alls. Har knappt utbytt ett ord med honom under årens gång.
Mer
4 år 4 månader sedan #1206646 av MsTibbs
En SCHIZO/bipolär?
Två självmord

På fars sida
Mer
4 år 4 månader sedan #1206664 av Nissegossen
Övriga släkten har inte fått vad jag vet någon psykisk diagnos, det har gått direkt till mig mina syskonbarn och kusinbarn har förskonats, men eventuella kusiners barnbarn har jag ingen aning om, det stannar med mig denna djävla förbannelse som det rakt ut är..

Jag är också yngst i min generation och så mycket yngre att jag inte har så mycket gemensamt med mina kusiner. Särskilt min bror har haft mycket mer med våra kusiner att göra. Dock en kusin har hjälpt mig och han köpte förövrigt det hus jag bodde i förra lägenheten jag bodde i. Han var jurist till yrket och enda barnet till en farbror till mig och han var klok och han blev storägare av fastigheter när var verksam, numera är det en dotter till honom som vad jag tror är den som numera styr bolaget. Gissar att hans andra barn är kompenserade.

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
4 år 4 månader sedan #1206706 av Modesty

zoidar skrev: Förhoppningsvis ärver man även goda gener.

Jo, det är ju sant! Men även tvillingstudier visar ju att arvet inte bestämmer allt.
Mer
4 år 4 månader sedan #1206707 av Cosmos
Även om man har det genetiska arvet behöver inte sjukdom utvecklas. Mycket handlar om det sociala arvet där en gynnsam uppväxtmiljö kan hindra en sådan. Istället kan kreativitet bli resultatet. Men om man insjuknar i psykos är ju det också ett utslag av kreativitet fast inte på ett bra sätt.