Ingen ork

Mer
4 år 2 månader sedan #1230191 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Ingen ork
En riktig schizofreniutredning tar månader att utföra och infattar magnetröntgen av hjärnan och EEG. Det för att utesluta att tumör eller epilepsi ger psykoserna.
Mer
4 år 2 månader sedan #1230193 av Modesty
Svar från Modesty i ämnet Ingen ork

IngeF skrev:

Vittrad skrev: Nej, jag tror inte heller det är någon standardprocedur de gör vid psykos. Diagnoser kan de ställa utan utredningar och datortomografi.

Det var i praksis det aller første som skjedde etter psykosedebut. Faktisk noen uker før innleggelse. Dette var tilbake i 2001. I dag er også nevropsykologiske tester standard ved mistanke om schiziofreni, men som jeg har skrevet her mange ganger: I løpet av mine 10 første år som psykiatripasient, ble min adferd aldri observert. Den ble diskutert og snakket om, men det er noe fullstendig annet enn å observere den.

Adferd?
  • PsychoWard
  • Besökare
  • Besökare
4 år 2 månader sedan #1230197 av PsychoWard
Svar från PsychoWard i ämnet Ingen ork
jag hade för mig att diagnoskriterien för shizofreni är att haft en övervakad psykos i minst 6 månaders tid.

finns det exempel på människor som haft, alltså enligt papperet - 6 månaders övervakad psykos , och inte fått shiofreni-diagnos efter det, så länka gärna till det fallet.
Mer
4 år 2 månader sedan - 4 år 2 månader sedan #1230199 av Modesty
Svar från Modesty i ämnet Ingen ork

Modesty skrev:

IngeF skrev: Det var i praksis det aller første som skjedde etter psykosedebut. Faktisk noen uker før innleggelse. Dette var tilbake i 2001. I dag er også nevropsykologiske tester standard ved mistanke om schiziofreni, men som jeg har skrevet her mange ganger: I løpet av mine 10 første år som psykiatripasient, ble min adferd aldri observert. Den ble diskutert og snakket om, men det er noe fullstendig annet enn å observere den.

Adferd?

Hur då att ditt beteende aldrig blev observerat? Förstår inte riktigt!

Vittrad skrev: Nej, jag tror inte heller det är någon standardprocedur de gör vid psykos. Diagnoser kan de ställa utan utredningar och datortomografi.

Låter konstigt. Hur kan de då veta att det inte är en tumör t.ex.
Last edit: 4 år 2 månader sedan by Admin1.
Mer
4 år 2 månader sedan - 4 år 2 månader sedan #1230221 av IngeF
Svar från IngeF i ämnet Ingen ork

Modesty skrev: Hur då att ditt beteende aldrig blev observerat? Förstår inte riktigt!

Med det mener jeg at klinisk psykiatri kun nominelt baserer seg på observasjon av adferd/beteende. I praksis er det samtaler om adferd, som er meget dårlig egnet til å avdekke kognitiv svikt på ikke-verbale områder. Ei heller under innleggelse ble jeg systematisk observert. Det samme skjedde forøvrig da jeg var utredet for CP som barn. Rapportene er meget grundige på alle slags motoriske utslag, men det kognitive ble aldri undersøkt. Hadde jeg gått til NAV (Norsk arbeids- og velferdsetat) med dette som 20-åring, ville jeg vært mangemillonær i dag. En nevropsykologisk test måtte jeg dog selv tvinge fram, etter 10 år som psykosepasient.

Nå er det dog det å si at man på kognitive tester helt sikkert og ganske uetterprøvbart kan "fake" et dårlig resultat. Man kan dog aldri fremskaffe et uriktig godt resultat. Ironien er at at en 20 minutter lang samtale med en demenssykepleier ville ha avdekket langt mer enn 20 000 samtaletimer hos en klinisk psykolog. Det hele er en ond vits. Ellers er det riktig som Psychoward påpeker i denne tråden, at psykosesymptomer må strekke seg over minst 6 måneder for at en schizofrenidiagnose formelt kan stilles. At CP er en organisk hjerneskade ble dessverre vedtatt glemt den 1. juni 1968.
Last edit: 4 år 2 månader sedan by Admin1.
Mer
4 år 2 månader sedan #1230226 av Modesty
Svar från Modesty i ämnet Ingen ork

PsychoWard skrev: jag hade för mig att diagnoskriterien för shizofreni är att haft en övervakad psykos i minst 6 månaders tid.

finns det exempel på människor som haft, alltså enligt papperet - 6 månaders övervakad psykos , och inte fått shiofreni-diagnos efter det, så länka gärna till det fallet.


Min psykos var sex månader obehandlad. Inte övervakad. :)