Var går gränsen för psykos

  • Josa
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
4 år 1 månad sedan #1232133 av Josa
Var går gränsen för psykos?
Har man en psykos om man har hallucinationer och vanföreställningar eller krävs det ett visst mått av det för att räknas som psykos?

Hur vet man när man är frisk från psykos?

Hur vet man att man är återhämtad?
Mer
4 år 1 månad sedan #1232140 av Clean
Svar från Clean i ämnet Var går gränsen för psykos
Det stannar inte bara på hallucinationer och vanföreställningar finns fler symtom!!

Du kan testa dig själv på självtestet som finns här på viska. Här är en länk dit.

www.viska.se/sjaelvtesterna/mata-psykotiska-nagativa-symptom

Eller så hittar du på meny självtester där du klickar på så kommer det ett test där det står för positiva och negativa symtom.
  • Josa
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
4 år 1 månad sedan #1232149 av Josa
Svar från Josa i ämnet Var går gränsen för psykos
Tack för tips clean, det testet var dock alldeles för svårt för mig. Chansade mest hela tiden.
Mer
4 år 1 månad sedan #1232150 av memphis
Jag tycker att det måste till att verkligheten förändras i vardagen, för att det ska kallas riktig psykos. Att man anpassar sig efter vanföreställningar a rent praktiskt, och inte bara tänker dem.
  • ingrid64marie
  • Besökare
  • Besökare
4 år 1 månad sedan #1232152 av ingrid64marie
Svar från ingrid64marie i ämnet Var går gränsen för psykos
Hallucinationer och i mitt fall paranoida vanföreställningar har jag när jag är i psykos, efter LPT har medicinering börjat Brukar då upphöra men hänger kvar en tid efter utskrivning för att sedan klinga av helt, om du nu tar en medicin som inte får det att helt försvinna, har själv inte kvar röster men vid ångest är det lättare att de kan komma fram, men när du är medicinerad vet du att det inte har något med verkligheten att göra och då försvinner det igen för mig. Har du kvar det så ta kontakt med din läkare och prata igenom vad man kan göra för att få det att ebba ut. Be gärna om att få en kontaktman på den mottagning du går, viktigt att prata med någon som har erfarenhet av att kunna förstå vad du går igenom för att få rätt hjälp att klara livet på bästa möjliga sätt.
Mer
4 år 1 månad sedan #1232153 av Geta
Svar från Geta i ämnet Var går gränsen för psykos
Psykos ska vara lika med att man tappar kontakten med verkligheten. Helt eller delvis.

Man brukar klarna till stegvis efter en psykos. En dag förstår man att man varit psykotisk.

Det är nog få som återhämtar sig helt.