Varför psykos?

Mer
4 år 1 månad sedan #1232906 av Geta
Svar från Geta i ämnet Varför psykos?
Blir sällan psykotisk, när jag får leva i ensamhet.
  • Fantasio
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Jubelhedersmedlem
  • Jubelhedersmedlem
  • Ich bin der Bub vom Thüringen
Mer
4 år 1 månad sedan #1232929 av Fantasio
Svar från Fantasio i ämnet Varför psykos?
Har du någon aning om var stressen kommer ifrån, Amandara? Jag tror jag är känslig för stress. Om jag dessutom sover dåligt eller inte alls blir det lätt inläggning.
Mer
4 år 1 månad sedan #1232946 av Amandara
Svar från Amandara i ämnet Varför psykos?
Innan jag blev sjuk första gången pluggade jag på universitet, tävlade i MTB och for land och rike runt och hade sjuk stress med problem i familjen eller rättare sagt omständigheter som inte var gods utan nästan skapade katastrof. Stötta. Maktlös.

Andra gånger jag fått psykos har jag jobbat i högt tempo på heltid på byggen eller så.

Det har alltid varit tydliga stressorer. Även det man tycker är roligt kan vara en stress på hjärnan. Att man är igång så mycket. Förr var jag av stål stresstålig. Så är det inte nu. Stresskänslighet kommer nog med psykisk sjukdom. Vanligt.
  • Fantasio
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Jubelhedersmedlem
  • Jubelhedersmedlem
  • Ich bin der Bub vom Thüringen
Mer
4 år 6 dagar sedan #1245493 av Fantasio
Svar från Fantasio i ämnet Varför psykos?
Jag funderar på om allt man hör om detta förbaskade virus (börjar på c) påverkar en även fast man försöker att undvika läsa om det.
Mer
4 år 6 dagar sedan #1245506 av Geta
Svar från Geta i ämnet Varför psykos?
Jag tycker att det verkar overkligt.
  • Fantasio
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Jubelhedersmedlem
  • Jubelhedersmedlem
  • Ich bin der Bub vom Thüringen
Mer
4 år 6 dagar sedan #1245517 av Fantasio
Svar från Fantasio i ämnet Varför psykos?

Fantasio skrev: Jag fick psykos utan uppenbar anledning första gången jag fick psykos. I maj månad dog mammas bästa vän och veckan efter blev jag LPT:ad med svåra bröstsmärtor. Fast jag hade gått omkring "dödssjuk" i flera månader innan. Dödsfallet var droppen som fick bägaren att rinna över.

Jag tar in information och bearbetar den omedvetet såväl som medvetet. Det behövs inte så mycket i mitt fall för att jag ska "gå sönder". Men jag har faktiskt dåligt samvete att jag inte tarvade vård efter att min lillasyster dog.