Har en del av er gett upp?

Mer
4 år 1 månad sedan #1236154 av Melody
Sedan ni fick sjukdomen, tycker ni att en del av er har gett upp (sina drömmar, mål osv)?

Eller är ni nöjda med er "utvecklingskurva"?

Vissa blir ju inte bra sedan de fått sjukdomen, men nu pratar jag om de som är högfungerande.
Mer
4 år 1 månad sedan #1236155 av Geta
Svar från Geta i ämnet Har en del av er gett upp?
Jag jobbade som en liten blå de första 20 åren av min schizofreni. Tills slut blev jag tvångspensionerad av arbetsgivaren i sjukvården, då det var finanskris. Nu är jag ålderspensionär och vet inte om jag kan räknas till de högfungerande men jag sköter mig helt själv.
Mer
4 år 1 månad sedan #1236157 av Inwatto
Svar från Inwatto i ämnet Har en del av er gett upp?
Jo, jag har gett upp om att arbeta, skaffa familj, ja i stort sett allt. Dock vill jag leva och har det riktigt bra när jag inte gör någonting. Kan sova det jag behöver (många timmar per dygn). Behöver inte prestera något. Tycker det är skönt.

Har betalat studielånen för jag hann gå 3 år på universitet innan jag blev psykiskt sjuk. Levde sedan på stabiliteten Lithium gav och försökte jobba i 10 år med att programmera datorer. Orkade inget socialt umgänge men klarade jobbet tills jag började bli paranoid i 35 års åldern. Då gick det inte längre.

Idag minns jag tillbaka på tonåren. Då låg jag mycket på sängen och läste böcker. Var just aldrig ute och festade och levde om. Skulle nog ha gjort det om inte mina föräldrar var frireligiösa. Hade varit bättre för min utveckling men tror nog att jag blivit sjuk ändå. Har inga barn. Det känns bra.

Prata inte med hat i munnen!
Mer
4 år 1 månad sedan #1236158 av Melody
Svar från Melody i ämnet Har en del av er gett upp?

Geta skrev: Jag jobbade som en liten blå de första 20 åren av min schizofreni. Tills slut blev jag tvångspensionerad av arbetsgivaren i sjukvården, då det var finanskris. Nu är jag ålderspensionär och vet inte om jag kan räknas till de högfungerande men jag sköter mig helt själv.


Du har verkligen kämpat väl Geta!
Mer
4 år 1 månad sedan #1236160 av Fantasio
Svar från Fantasio i ämnet Har en del av er gett upp?
Jag har gett upp allt: arbete, flickvän och intressen. Låter gnälligt, men så är det.
Mer
4 år 1 månad sedan #1236161 av Geta
Svar från Geta i ämnet Har en del av er gett upp?
Vet inte om det är något att rekommendera. Jag tycker att man ska få ge upp med hedern i behåll.